Thomas Nyström får Emil Christian Hansens guldmedalj

Årets Emil Christian Hansens guldmedalj går till Thomas Nyström, Göteborgs universitet, för sina studier om cellulärt åldrande.

Thomas Nyström, professor i mikrobiologi vid institutionen för kemi och mikrobiologi, får guldmedaljen för sina banbrytande studier rörande cellulärt åldrande och nedärvning av skadade proteiner.

Priset kommer att tilldelas Thomas Nyström i september vid International Conference on Yeast Genetics and Molecular Biology” i italienska Trento.

Emil Christian Hansen (1842-1909) var en av Danmarks största vetenskapsmän. Han revolutionerade bryggeriindustrin genom att renodla jästkulturer från en enskild cell, en av de första metoder utvecklade för cellulär kloning. En av Hansens renkulturer, den första i världen, innehöll jästen Saccharomyces carlsbergensis, den jäst som nu används för att framställa lageröl runt hela världen. Vid Hansens död 1909 upprättades EC Hansens stiftelse vars syfte är att uppmärksamma framstående forskare som gjort betydelsefulla upptäckter inom jästbiologi med en guldmedalj.

För mer information
Professor Thomas Nyström, telefon: 031–786 2582, e-post: thomas.nystrom@cmb.gu.se