Talkamatic tilldelas VINN NU!

Det nystartade företaget Talkamatic AB har av VINNOVA och Energimyndigheten tilldelats VINN NU-medel vid en ceremoni på VINNOVA den 17 juni 2009. Utnämningen innebär, förutom ett erkännande, att Talkamatic får 300 000 kr för affärsutveckling.

- Vi är glada och stolta över utnämningen, säger Fredrik Kronlid, VD för Talkamatic. Nu skaffar vi oss bättre förutsättningar för att hitta nya kunder och fler finansiärer till bolaget.

Talkamatic är grundat på forskning av Staffan Larsson vid institutionen för Filosofi, Lingvistik och Vetenskapsteori, Göteborgs universitet. Affärsidén är att bygga dialogsystem – datorer som kan föra samtal – bl.a. för att styra telefon, musikspelare och navigatorer i bilar. Tekniken innebär att man bygger upp en modell av dialogen, inspirerad av forskning om dialog mellan människor. Resultatet blir en fri dialog, som lånar många drag från mänsklig dialog, exempelvis mekanismer för vad som sker när man är osäker på om man har hört rätt eller ej.

www.talkamatic.se