Sveriges första kurs för vetenskapsdykare lider mot sitt slut

Sedan den 18 augusti har doktorander med sju olika nationaliteter deltagit i Sveriges första kurs för vetenskapsdykare, på Kristineberg. Genom sin nystartade vetenskapsdykarverksamhet har Lovéncentret och Göteborgs universitet kunnat bistå studenterna med både utrustning och erfarna undervisare.

Under kursen har det varit fokus på att använda olika typer av tekniker för dokumentation av de grunda marina miljöer som är tillgängliga genom apparatdykning. Träning i undervattensfotografering, filmning med hjälp av stereo-video samt bildbehandling har engagerat studenterna både över och under ytan.

- Att få chansen att lära dessa tekniker på en universitetskurs är en unik möjlighet. En kurs som denna har aldrig tidigare arrangerats i Europa, och att träna våra kunskaper i vetenskapsdykning i miljön utanför Kristineberg har varit fantastiskt. Mycket tack vare utrustningen och den höga kvaliteten på faciliteterna  som finns vid forskningsstationen, säger Leon Green, student på kursen.

Studenterna får möjlighet att testa dokumenteringstekniker i olika projekt som involverar ekologin, djur och växter i Gullmarsfjorden. De har arbetat med allt från att övervaka mångfalden bland fisk, påväxt på alger samt att räkna tätheten av koraller i olika områden.

- Kursen har varit jättebra för att träffa andra forskarstuderanden med gemensamma och varierade intressen, som alla berörs av dykningen. Att få se projekt som andra arbetar med har öppnat mina ögon för nya tekniker och möjliga samarbeten säger Diana Deyanova, student.

Kontakt: Maria Asplund, dykverksamhetsledare
maria.asplund@gu.se
031 786 95 66

Bild överst på sidan: Nicole Schwartz, doktorand vid University of Oldenburg använder en digitalkamera fäst vid en fotoram för att dokumentera bägarkorallens utbredning på 15 meters djup vid Blåbergsholmen utanför Kristineberg.
Fotograf: Ronny Wiegelt, University of Rostock.