Svenska SAR engagerade i fallet med den dödsdömde svensk-iranske forskaren Djalali

Sedan 2016 sitter den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali fängslad i Iran anklagad för spioneri. Det internationella nätverket Scholars at Risk, vars svenska sektion koordineras från Göteborgs universitet, arbetar för att få honom frigiven.

Scholars at Risk (SAR) är ett internationellt nätverk som arbetar för att värna akademisk frihet och ge skydd åt riskutsatta forskare. Över 500 lärosäten, varav 21 i Sverige, är medlemmar i nätverket. Den svenska sektionen, SAR-Sverige, koordineras sedan 2016 från Göteborgs universitet.

Det var under en forskningsresa till Iran 2016 som Ahmadreza Djalali greps och anklagades för spioneri. 2017 dömdes han till döden. Ahmadreza Djalali har hela tiden förklarat sig oskyldig till anklagelserna och menar att hans band till den internationella forskningssektorn varit det reella skälet till åtal. Scholars at Risk har sedan fängslandet fördömt Irans agerande och krävt frigivande av Ahmadreza Djalali.

– Den fria forskningen är grundbulten i universitetens verksamhet. Att en forskare fängslas och döms till döden på lösa grunder är mycket allvarligt, säger Karolina Catoni, biträdande enhetschef vid International Centre vid Göteborgs universitet och koordinator av den svenska sektionen av Scholars at Risk, SAR-Sverige.

Verkställighet av dödsstraff

I tisdags förmiddag fick svenska Amnesty information om att Ahmadreza Djalali flyttats till en isoleringscell och enligt FN-experter ska hans advokat ha tagit del av ett verkställningsbeslut av dödsstraffet med genomförande senast en vecka efter den 24 november 2020.

Sedan dess bedrivs ett intensivt arbete inom SAR-Sverige för att Ahmadreza Djalali ska friges.

– Vi gör allt som står i vår makt för att tillsammans med människorättsorganisationer, utländska lärosäten och regeringsföreträdare påverka Iran att frige Ahmadreza Djalali. Vi hoppas att den diplomatiska processen som bedrivs från svenskt, europeiskt och internationellt håll har effekt, säger Karolina Catoni.

Ahmadreza Djalali är forskare i katastrofmedicin med kopplingar till flera europeiska lärosäten inklusive Karolinska Institutet. Vid fängslandet var han bosatt i Sverige, och han är sedan 2018 svensk medborgare.

Rektor vid Göteborgs universitet, Eva Wiberg upprörs av det överhängande dödstraffet.

– Fallet Djalali engagerar och visar med tydlighet att Scholars at Risk har en viktig roll att spela genom att stå upp för den fria forskningen, säger rektor Eva Wiberg.

Fakta om SAR

Scholars at Risk (SAR) är ett internationellt nätverk som arbetar för att värna akademisk frihet och ge skydd åt riskutsatta forskare. Över 500 lärosäten är medlemmar av Scholars at Risk. I Sverige är 21 svenska lärosäten medlemmar av nätverket. Vitterhetsakademin är associerad medlem till SAR. Tillsammans utgör de svenska lärosätena den svenska sektionen av Scholars at Risk, SAR-Sverige. Denna samordnas sedan 2016 från Göteborgs universitet.

Göteborgs universitet har varit medlemmar i det internationella nätverket sedan 2013. Årligen avsätts medel för att kunna ta emot forskare och Göteborgs universitet har hittills stått värd för sex riskutsatta forskare. I förra veckan skickades en intresseanmälan om att ta emot en riskutsatt forskare till alla institutioner.