Studenter bjuds in till utgrävning på Island

Vill du skaffa dig utlanderfarenhet? Precis som 2017 finns även i år chans för studenter att medverka vid en utgrävning på Island i juni. Erbjudandet riktar sig till arkeologistudenter på alla nivåer och ingen gräverfarenhet krävs.

Utgrävningen gäller vikingahallen och andra hus på Stöð i Stöðvarfjörður på östra Island. Den startar 1 juni och det är utgrävningens tredje säsong.

Medverkande studenter erbjuds fri kost och logi under hela utgrävningstiden. Hela gruppen reser gemensamt från Reykjavík till Stöðvarfjörður den 30 maj och de som vill åker med gratis. Den 30 juni går resan tillbaks till Reykjavík. Det finns även möjlighet till gratis övernattning i Reykjavík.

Studenterna får själva betala för flygbiljetter och buss/inrikesflyg om de inte åker med övriga gruppen. Vid årets utgrävning finns det plats för två studenter.

Förra året kom ett liknande erbjudande som fick många ansökningar. Den gången kunde tre studenter från olika lärosäten i Sverige följa med.

Intresserad? Ta kontakt med Bjarni F Einarsson: bjarni@fornstofan.is