Studenter behåller kontakt med näringslivet - trots distansundervisning

Studenter skapar internationella marknadsplaner för riktiga bolag runtom i Skandinavien. Trots att kursen helt ställt om till distans så har studenterna fått goda kontakter med företagen.

På kursen Internationellt företagande och marknadsföring arbetade studenterna med digitalisering i dubbel bemärkelse, och i dagarna presenterar nu 17 studentgrupper internationella expansionsplaner för de 9 digitala hälsobolagen som deltagit i kursen (Sleep cure, AlgoDX, TummyLab, Nabodev, Operationskollen, PaciniMedico, Tada Medical, Optimov och Protetiko). Marknadsplanerna är resultatet av 5 veckors litteraturstudier, dialog med bolagen och coachning från kursansvarig lärare Mikael Hilmersson.

- Jag visste ärligt talat inte vad jag skulle göra när stängningsbeskedet kom. Hinner jag lägga om hela kursens upplägg på en vecka? Vad händer om jag blir sjuk? Det var några av alla frågor jag ställde mig, berättar Mikael Hilmersson och tillägger:

- Under de föregående månaderna hade jag haft en intensiv dialog med de deltagande bolagen och koordinerat deras deltagande och närvaro vid kursstarten där de skulle introducera sig för studenterna och delta på plats på Handelshögskolan. Vi har haft detta upplägg i 2 år tidigare på kursen och studenterna har uppskattat möjligheten att arbeta med, och för, bolag som intresserar sig för en internationell expansion. Ryktet om kursen och studenternas kompetenser har spritt sig och nu hade jag tvingats välja bort ett par bolag för att ha en hanterbar sammansättning, säger Mikael Hilmersson.

Hittade lösningar för dialog

En av de 80 studenter som deltagit i kursen är Emma Walldén. Hon hade rollen som gruppledare i sitt team och skötte inledningsvis kontakten med det danska bolaget som hon och hennes team skulle jobba med. Med hjälp av digitala verktyg kunde Emma och hennes team ta sig an uppgiften.

- Löpande under arbetets gång hade jag som gruppledare mailkontakt med företaget vid eventuella frågor. Vi inledde med ett Zoom-möte med företagsledaren där vi fick en djupgående presentation av företaget, processer och mål, samt fick möjlighet att få våra frågor besvarade som behövdes för att kunna påbörja rapportskrivandet! I gruppen jobbade vi med ett flertal Zoom-möten och skrev i gemensamma Google Drive dokument.

Högaktuell industri – och nöjda företag

Förutom viktiga näringslivskontakter så får studenterna insyn i företag som jobbar med aktuella områden.

- Extra spännande är att vi arbetat med digitala hälsoföretag som i sin affärsidé vill möjliggöra social distansering, eller åtminstone möjliggöra att man får vård utan att fysiskt närvara inom sjukvården. Detta är ju en högaktuell industri dessa dagar och vi har förenat internationalisering, digitalisering och sociala hållbarhetsfrågor under kursen, säger Mikael Hilmersson.

Även i år var företagen nöjda med studenternas marknadsplaner, som tillskillnad från tidigare år genomfördes och presenterades helt på distans. Flera representanter säger att de gärna skulle delta igen, om möjlighet gavs.

- Jag rekommenderar absolut andra start-ups att vara med. Det ger en värdefull information som kan vara svår att själv ta fram, säger Patrik Borneson, på Nabodev AB.

Ersätta snacket i kaffepauserna

Även studenterna har fått utmana sig själva i att hitta lösningar för att få den helt digitala undervisningen att fungera. Emma Walldén beskriver övergången till digitalt lärande som positiv och effektiv.

- Självklart blir det mindre interaktion och social kontakt. Ett bra tips är att ha videouppkoppling under frågestunder och möten, då det blir mer personligt och nästan som att träffas på riktigt! Ett annat tips är att boka in digitala möten med klasskamrater för att diskutera tillsammans, som ni annars gör i kaffepauserna.