Statsministern mötte Göteborgs universitets studenter

.

Stefan Löfven. Foto: Johan Wingborg.Under måndagen arrangerade studentgruppen Brännpunkt Europa ett möte mellan statsminister Stefan Löfven och Göteborgs universitets studenter. Studenterna ställde frågor bland annat om romernas situation, statsministerns inställning till euro och Nato samt om hur man bör hantera kriminella gäng.

Läs Stefan Löfvens tal

Statsminister Stefan Löfven inledde föreläsningen A European Union of the People med att förklara hur glad han var över att vara där.

– Europa har genomlevt många förödande krig. När Europeiska kol- och stålgemenskapen bildades 1950 gällde det därför inte i första hand att underlätta handel utan att skapa samarbete istället för konflikt. Men för oss svenskar, som levt i fred i 200 år, är det kanske svårt att förstå hur stor betydelse denna samverkan har haft.

Allt är dock inte bra med EU, medgav Stefan Löfven. Byråkrati, ekonomi och demokrati behöver utvecklas.

– Men när jag började engagera mig i politik insåg jag att ett fritt, demokratiskt och jämställt samhälle, där man samarbetar och visar varandra solidaritet, är nödvändigt, både bland enskilda människor och stater emellan. Men EU måste närma sig de människor som unionen ska tjäna, unionen finns till för folket, inte tvärtom.

Står inför svåra problem

Stefan Löfven i talarstolen. Foto: Johan Wingborg.Världen befinner sig vid ett vägskäl där vi både måste skapa välfärd och nya arbeten, samtidigt som vi måste klara hållbara klimatmål. Den globala uppvärmningen får inte överstiga 2 grader, konstaterade Stefan Löfven.

– EU måste stå upp för mänskliga rättigheter samt skapa en säkrare värld, bland annat för alla flyktingar som söker sig hit. Men vi får inte isolera oss. Ekonomin är global och Europa måste vara öppet för hela världen. Det är svåra problem vi står inför men kanske just därför oerhört givande att arbeta med.

Studenternas frågor handlade bland annat vad som händer om Storbritannien skulle lämna EU, om krisen i Grekland och om hur man hindrar unga från att hamna i kriminalitet.

– Det finns inga enkla svar, men bland annat handlar det om att skapa sysselsättning. Det är därför regeringen vill att alla arbetslösa ungdomar inom 90 dagar ska garanteras jobb eller utbildning. Alla ungdomar ska känna att de har en framtid. Men det är också viktigt att sätta in resurser redan på lågstadiet för elever med problem.

Speciellt besök

Det var studenterna i organisationen Brännpunkt Europa som stod för evenemanget. Organisationen arrangerar kontinuerligt lunchföreläsningar med speciellt inbjudna gäster. Dagens besök var dock speciellt

– Statsrådsberedningen kontaktade institutionen den 13 mars, alltså för drygt en vecka sedan, förklarar Floris van Stralen, ordförande för Brännpunkt Europa. Eftersom vi hade så ont om tid trodde vi inte att så många skulle komma. Men vi fick in 1117 anmälningar. Så vi fick flytta arrangemanget från Sprängkullsgatan, där vi brukar vara, till Malmstensalen på Handelshögskolan. Dessutom streamades mötet i två intilliggande salar med plats för 90 personer vardera.

Floris van Stralen och Astrid Jakobsson van Stam. Foto: Johan Wingborg.Detta är det största som hänt vår organisation, förklarar vice ordförande Astrid Jakobsson van Stam.

– Floris och jag har nästan inte hunnit göra något annat den här veckan, men det har varit väldigt roligt och lärorikt.

Efter föreläsningen åt statsminister Stefan Löfven lunch med fem studenter från Brännpunkt Europa. Också Urban Strandberg, programansvarig för Europaprogrammet, rektor Pam Fredman samt tre dekaner deltog i lunchen.

Fakta:
Brännpunkt Europa är en organisation som ger lunchföreläsningar i aktuella ämnen. Organisationen leds av studenter på Europaprogrammet och statsvetarprogrammet med stöd av Centrum för Europastudier och Centrum för Europaforskning. Sedan starten våren 2012 har man gett 28 föreläsningar med i genomsnitt ett sextiotal åhörare. Dagens arrangemang slog dock alla rekord.

Foto: Johan Wingborg