Staden & kapitalet

Ekonomhistorikern Per Hallén och hans kollegor har undersökt hur Göteborgs kreditmarknad såg ut under 1800-talet. Forskningen kastar nytt ljus över hur viktiga stadens mer informella långivare var. Arbetet har resulterat både i en bok och i en kommande utställning på Göteborgs stadsmuseum.

Per Hallén

Forskare har tidigare mest varit intresserade av hur sparbanker och affärsbanker fick sitt genombrott. Vad som fanns innan dess är mer outforskat.

– Man har tittat på kreditmarknaden i mindre städer, men varken Stockholm eller Göteborg har undersökts förut, säger Per Hallén.

Ett ekonomhistoriskt fynd

Per Halléns arbete har gett nya insikter om en relativt okänd yrkesgrupp, mycket tack vare ett unikt arkivfynd – en stadsmäklares böcker, helt orörda sedan 1907.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Vi fick in en inslagen packe papper med snören och sigill. Materialet är en guldgruva. Böckerna visar hela stadsmäklare C.T. Ölischs verksamhet, varje transaktion, dag för dag, säger Per Hallén.

En osynlig länk avslöjas

Stadsmäklare sysslade med såväl varutransporter som fastighetsaffärer, men de förmedlade även lån.

– Stadsmäklarna byggde upp en väldig kunskap om de som skulle ge och ta lån. Vi kan också se att de senare går in som styrelseledamöter i banker. De kände ju till vilka som var pålitliga, något som måste ha varit viktigt för en nyetablerad bank.

Rika änkor stora långivare

Intressant är också att det fanns så många kvinnliga långivare.

– Kvinnor var viktiga för kreditmarknaden, även under den första hälften av 1800­talet. Före 1848 fick inte kvinnor driva affärsrörelser, såvida de inte var änkor och bara så länge de inte gifte om sig, säger Per Hallén.

PER HALLÉN
Doktor och universitetslektor i ekonomisk historia. Aktuell med boken ”Krona eller klave. Olika sidor av mynt och krediter under Göteborgs 1800-­tal” tillsammans med Martin Fritz och Lili­Annè Aldman, samt med utställningen ”Staden & kapitalet” på Göteborgs stadsmuseum. Forskningen finansieras av Torsten Söderbergs Stiftelse.

Detta är en artikel från
Handelshögskolans Magasin 2016