Skulptur av Pål Svensson invigd på Handelshögskolan i Göteborg

En blandning av sten och vatten – skulpturen ”Regn” av konstnären Pål Svensson har invigts på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Jag tycker att vatten och sten är en intressant kombination. De hör ihop, eftersom de är varandras motsats. Vatten är en förutsättning för liv på jorden. Regnet sköljer ner berget, det för med sig sediment och jord och gjort så att gröda kan gro, berättar Pål Svensson om sina tankar kring konstverket.

Konstverket är en gåva från Stiftelsen Richard C Malmstens minne, för att uppmärksamma Handelshögskolans 90-årsjubileum och stiftelsens 30-årsjubileum. Stiftelsen har under åren bidragit med avsevärda belopp till skolans verksamhet och utveckling, bland annat med avseende på den goda fysiska miljöns betydelse för ett inspirerande arbetsklimat, för forskning och utbildning.

Skulpturen "Regn"

Skulpturen är placerad på Handelshögskolans gård, Vasagatan 1.

Mer om stiftelsen: www.malmstensstiftelse.se
Mer om Pål Svensson: www.palsvensson.se