Serverkrasch försvårar kontakten med universitetet

Serverkraschen den 18 september påverkar fortfarande Göteborgs universitet, och det går ännu inte att nå alla e-postlådor. Men antalet som kan skicka och ta emot mejl ökar dag för dag.

Det går nu att nå ungefär 75 procent av universitetets e-postlådor.

– Det är ett steg på vägen att mejlen nu fungerar bättre för allt fler. Men vi är dessvärre inte i hamn ännu. Problemen har alltjämt högsta prioritet, säger rektor Eva Wiberg.

Återställningen av e-posten är komplicerad och tar tid. Det beror på att anställda vid universitetet använder många olika typer av datorer och system som uppdateras och servas på olika sätt. Det innebär att det inte finns en lösning som fungerar för alla. Universitetets IT-enhet har därför fått arbeta med en kombination av automatiska och manuella processer för att få igång medarbetarnas e-post.

Orsaken bakom de kraschade e-postservrarna  är ett tidigare oupptäckt fel i den inbyggda mjukvaran som i sin tur orsakade skada på hårdvaran.

Utredning på gång

Att händelsen ska utredas har stått klart sedan problemen konstaterades och rektor Eva Wiberg har tidigare flaggat för en djupgående revision. I veckan meddelande universitetets styrelseordförande Peter Larsson att han i samråd med rektor gett internrevisionen i uppdrag att genomföra en revision och att externa utredare ska anlitas.

Eftersom alla e-postlådor tyvärr inte fungerar hänvisar universitetet fortfarande till telefon för alla inte kommer i kontakt med universitetet via e-post.