Sami Adwan ny innehavare av Torgny Segerstedtprofessuren

Sami Adwan, vicerektor och Associate professor vid Universitetet i Hebron, har utsetts till årets gästprofessor till Torgny Segerstedts minne vid Göteborgs universitet och kommer att vara verksam vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Sami Adwan.Sami Adwan har bland annat under lång tid arbetat med frågor som rör demokrati och samexistens mellan grupper på båda sidor i konflikten mellan Israel och Palestina. Han är en mycket välkänd och etablerad forskare med utvecklade kontakter till universitet inom EU, Skandinavien och USA där han varit gästforskare tillika föreläsare.

Överbrygga motsättningar

Sami Adwan har även samarbetat inom ramen för internationella organ som UNESCO. Hans arbete med att överbrygga motsättningar och skapa förtroende mellan grupper, särskilt ungdomar, som lever i konfliktsituationer har rönt internationell uppmärksamhet bland forskare och demokratiförespråkare.

Sami Adwan kommer att vara innehavare av gästprofessuren till Torgny Segerstedts minne under läsåret 2016/2017. Hans anställning kommer att vara placerad på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

– Sami Adwan har både djup och bredd i relation till vår verksamhet och vi tror att han kommer att bidra till mycket intressanta aktiviteter under sin tid här. Inte minst är hans samverkanserfarenheter av stort värde och vi hoppas att detta kommer att kunna visa sig i diskussioner med både våra forskare, lärare och studenter, säger Åke Ingerman, dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, i en kommentar.

För mer information:
Åke Ingerman, dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, ake.ingerman@gu.se