Professorer och universitetsledningen på scen vid professorsinsallationen 2022
Foto: Johan Wingborg

Rekordmånga installerade professorer

Sveriges största professorsinstallation någonsin gick av stapeln den 20 maj då hela 106 professorer uppmärksammades vid Göteborgs universitet. Dessutom firades pedagogiska pristagare och excellenta lärare. Traditionsenligt medverkade också studenter från Högskolan för scen och musik.

Hela 96 professorer installerades och ytterligare åtta adjungerade och två gästprofessorer välkomnades av rektor Eva Wiberg under högtiden i Svenska mässan. I sitt tal förklarade rektor bland annat hur viktiga för hela samhället lärare är.

– Hundratusentals yrkesverksamma personer i vårt land förverkligar i praktisk handling allt som de lärt sig under sin utbildning vid Göteborgs universitet. På så sätt bidrar de till vårt samhälle och landets utveckling. När man tänker efter är det nästan svindlande vilken betydelse ni lärare har!

Hon påpekade också det hårda och koncentrerade arbete som krävs för att bli professor.

– Misslyckanden, motgångar, saker som inte blir som man tänkt, sådana har ni alla varit med om. Men på något sätt har ni klarat av att ta nya tag, hitta ett annorlunda angreppssätt eller kanske till och med börjat om från början.

Professorerna installerades fakultetsvis och först ut var Sahlgrenska akademin. Varje fakultet presenterades av en kort film, producerad av Kommunikationsenheten vid Göteborgs universitet, där tre–fyra professorer berättade om sin forskning.

Professorernas tacktal

Inger Gjertsson, professor i reumatologi, höll ett tacktal å alla professorers vägnar.

– När jag började som reumatolog för cirka 30 år sedan var alla patienter med ledgångsreumatism svårt handikappade. Tack vare forskning, ledd av professorer, kunde nya behandlingar utvecklas och världen har blivit betydligt bättre för den procent av befolkningen som lider av reumatisk sjukdom.

Kvinna i blå klänning står vid en pulpet och håller tal.
Inger Gjertsson, professor i reumatologi, var utsedd att hålla tacktalet.
Foto: Johan Wingborg

Också excellenta lärare och pedagogiska pristagare fick diplom varefter Daniel Johansson, vice ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, höll tal. Bland annat påpekade han vikten av professorer som förebilder för studenterna.

– Jag känner mig dock trygg, för finns det någon som kan vägen så är det en professor vid Göteborgs universitet.

För musiken stod studenter vid Högskolan för scen och musik. En blåskvintett framförde stycken av Carl Nielsen och sopranen Viktoria Karlsson sjöng Puccinis Oh! Mio babbino caro till ackompanjemang av Beatrice Hedly.

Ceremonin avslutades med buffé. Vad sägs om västerbottenpaj med löjrom, laxtartar och skagenröra?

Av: Eva Lundgren