Sara Stendahl och Pernilla Marklund tar emot Rättsprakikens pris från rektor Eva Wiberg
Sara Stendahl och Pernilla Marklund tar emot Pam Fredmans pris som Rättspraktiken tilldelas.
Foto: johan wingborg

Rättspraktiken tilldelas Pam Fredmans pris

Rättspraktiken har tilldelats Pam Fredmans pris för sitt arbete med social hållbarhet fokuserat på samverkan. I fredags mottog Sara Stendahl och Pernilla Marklund priset på universitetets promotionshögtid.

Rättspraktiken startade 2014 vid Juridiska institutionen och är en av Sveriges första universitetsbaserade "Law Clinics". Inom Rättspraktiken kan studenter läsa kurser i ämnen med stor samhällsrelevans och få möjlighet att kombinera studierna med praktik hos lokala ideella och icke-vinstdrivande organisationer som ger fri juridisk rådgivning.

Pam Fredman var Göteborgs universitets rektor 2006–2017. Som avskedsgåva till henne instiftades ett pris med tanke på det engagemang hon visat i frågor inom hållbar utveckling, särskilt social hållbarhet och livslångt lärande. Priset delas ut en gång per år till lärare/forskare som i Pam Fredmans anda gjort värdefulla insatser inom social hållbarhet och det livslånga lärandet.