Professorer välkomnades av rektor

50 nya professorer välkomnades och 45 installerades av rektor Pam Fredman vid årets professorsinstallation i Konserthuset på Götaplatsen den 13 maj.

Maria Olaussen och Stefan Dollinger på professorsinstallationenMaria Olaussen och Stefan Dollinger, båda verksamma vid institutionen för språk och litteraturer, är två av de nya professorerna som deltog i ceremonin. Elever från Högskolan för scen och musik och Göteborgs akademiska kammarkör underhöll med vacker musik och sång.

”The humanities nourish other disciplines”

Shalom Lappin, professor i datalingvistik vid Göteborgs universitet och professor emeritus i Computational linguistics vid King's College, London, höll talet "The humanities nourish other discipline" som representant för den Humanistiska fakulteten och dess nya professorer.

– En fantastisk föreläsning som belyser hur viktig humaniora är, kommenterade Stefan Dollinger talet.

Maria Olaussen forskar om afrikansk litteratur. Hennes nuvarande forskningsprojekt, Det berättande djuret, behandlar litterära texter där ett djur står som berättare eller huvudperson. Projektet syftar till att undersöka hur ett skönlitterärt språk kan uttrycka kunskaper om förhållandet mellan människa och djur. Hon disputerade vid Åbo Akademi på en avhandling om den sydafrikanska författaren Bessie Head, har forskat vid University of Cape Town och har ett förordnande som Professor Extraordinaire vid Universitetet i Stellenbosch, Sydafrika. Hon är förordnad som professor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning.

Stefan Dollinger är en lingvist som använder sociolingvistiska, historiska och dialektologiska metoder för att förutsäga språkförändringar. Under det senaste decenniet har han fokuserat på kanadensisk engelska, men förbereder sig för att de kommande åren arbeta med svenska/norska, österrikisk tyska/tysk tyska, samt andra språkliga varianter. Stefan Dollinger är chefredaktör för Dictionary of Canadianisms on Historical Principles - en kanadensisk historisk ordbok som liknar Oxford English Dictionary, författare till tre böcker samt till drygt femtio artiklar. Han är förordnad som professor i engelska med språkvetenskaplig inriktning.

Övriga professorer vid Humanistiska fakulteten som installerades var:

• Åsa Abelin, lingvistik
  • Henrik Bogdan, religionsvetenskap/religionshistoria
  • Shalom Lappin, datalingvistik
  • Roddy Nilsson, historia
  • Paul Russel, filosofi

Professorsinstallationen i är en återkommande årlig högtid då rektor installerar och välkomnar de nya professorer som tillkommit under det gångna året.