Professor Ove Sernhede hyllad för sin forskargärning

Med en vänbok hyllas Ove Sernhede, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, av nationella och internationella forskare. Forskarkollegorna uppmärksammar att han i över 30 år fungerat som intellektuell inspirationskälla för ungdoms- och kulturforskare.

Ove Sernhede visar upp boken.Boken Låt alla stenar rulla har Johan Söderman och Thomas Johansson som redaktörer, båda forskarkollegor vid samma institution.

– Det här är ett sätt att hylla Ove Sernhede för det han utfört. Boken speglar hur tvärdisciplinär han är. Här skriver nationella och internationella forskare som representerar vitt skilda ämnen och fält, säger Johan Söderman.

Låt alla stenar rulla är strukturerad utifrån de olika teman Ove Sernhede verkar och verkat inom: Musik, kultur och läroprocesser; Segregation och läroprocesser; Skola och läroprocesser.

Bildning och kultur

Boken överlämnades vid en ceremoni 7 december, med många av skribenterna på plats i Gegerfeltska villan vid Pedagogen, där forskningsmiljön Barndom, ungdom, kultur och lärande vid IPKL har sina lokaler.

Vid ceremonin underströk Johan Söderman och andra att bildning och kultur inte går att skilja åt.

– Det är minst lika viktigt för en forskare att skriva om annat än enbart för sin egen meritering, i akademiska texter. Ove Sernhede är en folkbildare. Han gör skillnad, säger Johan Söderman.