Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Alumnen Pauline Ström Gunnér står lutad mot rosa utomhusvägg med armarna i kors.
Länkstig

Pauline drivs av viljan att förändra

Publicerad

Pauline Ström Gunnér är personen som fick nog av modebranschens ohållbara konsumtionshets, och som via Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram blev Head of Sustainable Business på Swedish Fashion Council. Nu har hon tagit sig an nästa hållbarhetsutmaning i en ny bransch, som kvalitets- och hållbarhetsutvecklare på Coop Butiker & Stormarknader.

Det stora intresset för miljö- och hållbarhetsfrågor kom när Pauline studerade marknadsföring i Barcelona med inriktning mot modebranschen. Vid sidan av jobbade hon extra på en byrå där hon hjälpte kunder med expansionsstrategier och marknadsföring.  

– Utbildningen då handlade alltid om att sälja, att konsumenterna skulle öka sin konsumtion. Själva grundstenen kändes ohållbar. Är det här vad mitt liv ska gå ut på? Att hjälpa företag att kränga grejer på ett ohållbart sätt? Vad är meningen med det? 

Det var efter att ha börjat ställa sig de här frågorna som Pauline hittade till Handelshögskolan och Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram.  

– Jag letade efter ett program som utbildade i miljö- och hållbarhetsfrågor. Men ville samtidigt ha något bredare som även tog in ekonomi och omvärld, vilket Samhällsvetenskapligt miljövetarprogram gjorde. Marknadsföring och business, men med en miljöaspekt i ryggen helt enkelt. Det här kändes verkligen som något för mig!  

Steget efter examen – att äntligen få jobba med hållbarhet 

Efter examen fick hon möjlighet att göra ett riktigt avtryck på en bransch i stort behov av förändring, som Head of Sustainable Business på Swedish Fashion Council.  

– Rollen sträckte sig över en rad områden, som att ta fram hållbarhetsrapporter, hjälpa till att identifiera var störst både påverkan och förändring sker och att ta fram strategier anpassade för de enskilda företagen. Jag höll även i föreläsningar, utbildningar och workshops kring hållbarhet i allmänhet. Till exempel gällande Agenda 2030 och de globala målen eller andra specifika ämnen beställda av kunden. 

Sedan november 2020 har Pauline gått över till livsmedelsbranschen, där hon arbetar med kvalitets- och hållbarhetsutveckling på Coop Butiker & Stormarknader.  

– Cirka hälften av tiden arbetar jag som kvalitetsutvecklare där jag säkerställer att alla levererar enligt de standardkrav som tagits fram. Andra hälften arbetar jag med hållbarhet i helhet, med allt från matsvinnsprojekt till plastminskning. Det är en ny tjänst som inte funnits innan, så den håller på att byggas upp nu. 

Coop Butiker & Stormarknader AB driver cirka 310 av Coops butiker, med en geografisk räckvidd från Malmö till Uppsala. Inom föreningen får såväl stora som små butiker plats och mängden enheter tillsammans med variationen innebär så klart att det blir en speciell utmaning. 

– Alla har olika förutsättningar för att arbeta med hållbarhet. En stor utmaning är storleken på föreningen som består av många olika butiker. Det gäller att hitta projekt och aktiviteter som engagerar många.  

Paulines drivkraft är att få göra skillnad 

Det finns också utmaningar i det stora samhällsperspektivet när det kommer till hållbarhet, där många vill skjuta över ansvaret nästan helt och hållet på företagen utan att se sin egen del i situationen.  

– Kunder har en hög förväntan på att varumärken ska vara hållbara. Däremot är man inte villig att ändra sitt eget beteende. Man lägger mycket ansvar på företagen. Därför är det viktigt att fortsätta utbilda både konsumenter och företag. Det handlar om att göra det lätt för kunden att göra rätt. När man är en stor aktör behöver man ta sitt ansvar. 

Jag känner mig motiverad när man ser förändring och utveckling i den här frågan.

Den största drivkraften för Pauline är när hon känner att hon kan göra skillnad, och det märks att det är en fråga hon verkligen brinner för. 

– Jag känner mig motiverad när man ser förändring och utveckling i den här frågan. Jag gav mig in på den här banan för att förändra. Vi måste få till ett skifte gällande hur vi ser på hållbarhet och behandlar planeten, det finns inget alternativ.  

Människor möts på Handelshögskolan 

Pauline har tagit med sig mycket från tiden på Handelshögskolan, inte minst mötena med alla människor.  

– Man träffar ett urval av människor som är så intressant, personer som nu driver samhällsförändring på riktigt. Det är häftigt att se sina studiekompisar leverera i verkligheten, precis som man pratade om under studietiden.  

Av många intressanta minnen från Handelshögskolan är det arbetet med kandidatuppsatsen som sticker ut allra mest. 

– Jag tycker att det allra roligaste och mest intressanta var att få göra kandidatuppsatsen, att få applicera teoretisk kunskap i praktiken. Det var svårt men också väldigt givande. Vi gjorde en empirisk studie med intressant resultat om hur nudging kan påverka kunder i en mer vegetarisk riktning.  

När det kommer till vad som var bäst med utbildningen i stort är det två saker som sticker ut: programmets anpassning efter verkliga problem och det tvärvetenskapliga perspektivet som ger en bra grund att stå på.   

– Det jag tyckte bäst om på Handelshögskolan var just alla delar som kopplade an till verkligheten. Därför var det toppen att vi erbjöds kombinationen av ett tvärvetenskapligt program och möjligheten till besök i näringslivet genom vissa kurser i mitt program. Och att få göra det med en inriktning mot miljö- och hållbarhet dessutom. 

Välj något du verkligen är intresserad av 

Vad tycker du att de som ska välja utbildning ska tänka på? 

– Det är viktigt att det finns ett grundintresse för ämnet. Gör inte något ”bara för att”, det kommer du ångra i framtiden. För mig var det miljöfrågan, ta reda på vad det är för dig och kör på det. 

 

Vill du läsa på Handelshögskolan?