Paulina Olsson prisas av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap

Paulina Olsson och Kungen
Foto: Stiftelsen Ungt Ledarskap/Magnus Fröderberg

Handelshögskolans alumn Paulina Olsson har tilldelats utmärkelsen Kompassrosen för att hon ”med värdebaserat ledarskap lär barn om mjuka mänskliga värden och empati med hjälp av hårda tekniska plattformar”. Stipendiet delades ut den 16 april vid en ceremoni på Kungliga slottet i Stockholm.

Paulina Olsson läste Ekonomprogrammet med språklig inriktning och är idag social entreprenör och medgrundare av spel och utbildningsföretaget Peppy Pals. Med hjälp av appar, filmer och böcker lär sig barn om social och emotionell intelligens vilket ger dem verktyg att sätta ord på känslor, samarbeta och våga tro på sig själva. Paulinas ledarskap kännetecknas av en stark entreprenöriell drivkraft att utveckla och förändra samhället, modet att trotsa motgång och i nyfikenhet ständigt följa den senaste forskningen för att med kunskap driva förändring.

Grattis till den fina utmärkelsen! Hur känns det att få stipendium av Kungen?

Tack! Jag är oerhört tacksam och stolt över att ha blivit nominerad och tilldelad Kompassrosen för mitt värdebaserade ledarskap och den positiva förändring vi på Peppy Pals bidrar med. I ett samhälle som blir allt mer automatiserat av robotar och teknik, så blir det allt viktigare att vi lär barn sociala färdigheter som samarbete och empati. Efter idag är jag än mer motiverad till att fortsätta vårt arbete att genom lek och humor lära barn om dessa färdigheter.

Vad betyder utmärkelsen för dig?

Att förändra sättet samhället ser på utbildning och de färdigheter vi lär våra barn är ingen lätt uppgift. För mig är nomineringen ett oerhört fint bevis på att jag med min drivkraft inspirerat en eller flera att tro på den vision och dröm jag och mitt team arbetar hårt för, dvs att social och emotionell intelligens (EQ) en dag ska värderas lika högt som en akademisk utbildning, och att EQ ska bli ett ämne i skolan.

Hur hamnade du på Peppy Pals?

Jag kom i kontakt med Rosie Linder, grundaren av Peppy Pals redan när jag läste min Master på Copenhagen Business School. Medan andra gick i tankarna och ansökningsprocesser till framtida jobb, kände jag att min magkänsla och drivkraft sa något annat. Jag hade ungefär ett år kvar när jag vid sidan av studierna började arbeta tillsammans med Rosie och vårt härliga team, och när jag tog examen var det en självklarhet att jag skulle kasta mig in i entreprenörskapet.

Har du haft nytta av din utbildning?

Absolut, det jag tror jag uppskattar mest med mina studier är det fantastiska nätverk av personer som man har mött under alla år, och vilka perspektiv det har gett en att arbeta i grupp och med olika typer av personligheter. I min vardag får jag även hantera situationer som kan vara allt ifrån traditionell marknadsföring till förhandlingar eller planera budget för kommande år, och då känns det tryggt att ha en ekonomiutbildning med sig i bagaget.

Hur ser dina framtidsplaner ut? Har du några nya idéer på gång?

Vi är just nu i ett spännande läge med Peppy Pals där vi bland annat kommer att lansera en ny digital tjänst, en EQ-plattform, för förskola och skola i år, samt en "samlingsapp" där alla våra spel, böcker, filmer mm finns samlat för familjer. Genom att skapa denna EQ-plattform vill vi ge både pedagoger och föräldrar lekfulla verktyg att prata om färdigheter som empati, känslor och samarbete tillsammans med barnen, och kanske viktigast av allt – på barnens villkor. Och om vi spånar längre in i framtiden så är en dröm att någon gång starta en EQ-skola, dvs en skola där undervisningen baseras på kunskapen om emotionell intelligens (EQ), och där även föräldrar och pedagoger utbildas i det.

Har du några tips till dagens studenter?

Jag vet att många studenter, inklusive mig själv, upplever en enorm press från samhället att prestera och få högsta betyg, för att senare komma ut i arbetslivet och få så kallade "toppjobb". Ett tips som jag önskar att jag hade fått är att våga stå på dig och göra det du vill, inte vad samhället, vänner eller familj förväntar sig. Framgång är inte vilken titel du har, vilken lön du tjänar eller vilket företag du jobbar på. Framgång är när du känner en mening i det du gör och när du får utlopp för det du brinner för. När du vaknar upp och känner en värme och glädje inombords. Hur det sen tar form är bara du som bestämmer.

Om Kompassrosen

Varje år nomineras hundratals unga ledare för sitt engagemang och sin drivkraft att på skilda sätt och i olika branscher verka för förändring och förbättring med stöd i sitt ledarskap. Bakom stipendiet står Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium som delas ut till fyra unga ledare under 25 år. Pengarna ska användas till personlig ledarskapsutveckling.

Läs pressmeddelande om utmärkelsen