Överfullt på internationella kvinnodagen

Fullsatt i universitetets aula. Foto: Jenny HulténNär Göteborgs universitet bjöd på ett knippe föreläsningar den 8 mars blev salen så full att arrangemanget måste flyttas till aulan, som också fylldes snabbt.
– Ursäkta strulet men vi kunde helt enkelt inte tro att så många skulle komma, förklarade prorektor Helena Lindholm i sitt välkomsttal.

Bland annat fick besökarna lära sig vad feminism i förorten kan betyda, samt skillnaden mellan reflektion och diffraktion.

– Reflektion handlar om att se andra som i en spegel och därmed främst uppmärksamma dem som är lika en själv, förklarade universitetslektor Juan Velasquez. Diffraktion innebär att försöka skrapa hål i spegeln för att få syn på också det som inte reflekterar, som inte är så likt oss själva, och som kanske stör.

Bland annat berättade han om kvinnor inom nätverket Los Pobladores i Venezuela som gått samman för att lära sig bygga hus och skapa egna bostadsområden.

Statsvetaren Andrea Spehar berättade om invandrarkvinnor på den svenska arbetsmarknaden.

– Utrikesfödda har arbete i lägre utsträckning än svenskfödda, har sämre villkor och sämre hälsa. Och allra sämst är det för kvinnorna. Många tror att det räcker med att få in en fot i arbetslivet för att få det bättre, men det handlar också om vilken sorts arbete man får. Det finns risk för att en ny underklass skapas med människor som har låg status och där inte minst kvinnorna blir beroende av familjen och samhällets stöd hela livet.

Är Sverige verkligen bäst i hela världen på jämställdhet? Vi är i alla fall bäst på svensk jämställdhet, menade universitetslektor Mikela Lundahl, men det finns andra sätt att diskutera sekularitet, förnuft, kritik och jämställdhet på.

Doktoranden Katharina Kehl diskuterade HBTQ-rättigheter i de europeiska invandringsdebatterna samt olika sätt att vara queer.

Dagen avslutades med frågor och debatt.

Medverkande under seminariet den 8 mars:

• Juan Velasquez, universitetslektor, institutionen för kulturvetenskaper
  • Andrea Spehar, universitetslektor, statsvetenskapliga institutionen