Oscar framför en SEB-skylt
Oscar Söderlund har en trainee-tjänst hos SEB

Oscar är med i SEB:s traineeprogram

Oscar Söderlund läste masterprogrammet Knowledge-based Entrepreneurship (KBE) och i höstas blev han antagen i SEB:s traineeprogram. En bra och utvecklande start på karriären.

Vad fick dig att studera KBE-programmet på Handelshögskolan?

- Jag har alltid tyckt att det varit kul med problemlösning, bolagsutveckling, effektivisering och optimering. Sedan tidigare har jag haft ett eget företag vid sidan av skolan. Då kändes KBE som ett perfekt nästa steg i karriären för att lära sig mer. Jag tittade igenom kurserna i programmet och tycke att det verkade som klippt och skuret för mig.

Kan du berätta lite om trainee-tjänsten hos SEB?

- Hälften av tiden är jobb och den andra hälften är en utbildning inom SEB. Upplägget ger en otrolig möjlighet att få en bra överblick över de olika delarna inom det här stora och mångsidiga företaget. Man lär sig väldigt mycket. Den halvan av traineetjänsten som är jobb spenderar jag med mitt hemma-team, där arbetar jag med business transformation and development och får egna projekt att ansvara för samt är delaktig i projekt drivna av senior management. Utbildningsdelen av traineeprogrammet består dels av schemalagd kompetensutveckling, caseuppdrag och samarbetsövningar. Vi får även besöka bankens olika divisioner, vilket gör att man får en bra helhetsbild och att man lär sig otroligt mycket. Man får även planera sin tid tillsammans med sin chef, så att man lär sig det man är mest intresserad av. Man tilldelas även en mentor som är en tidigare trainee vilket möjliggör för bra informationsutbyte och en trygghet när man är ny på jobbet.

Får du som trainee extra tid till eftertanke?

- Man får en möjlighet att ta sig tid och analysera och verkligen försöka förstå. Det är väldigt viktigt för mig. Att förstå varför vi gör saker och ting. Jag ser det som att jag har ett trainee-år på mig att baka ihop tio års erfarenhet. Dels för att pricka in hur jag ska kunna vara till nytta för organisationen, men även för att jag själv ska utveckla min egen kompetens så mycket som möjligt.

Hur ser en vanlig dag ut för dig på SEB?

- Jag kommer in till kontoret vid halv 8 efter att ha tränat, men egentligen är ingen dag den andra lik. Man är chef över sitt eget schema och det är mycket upp till en själv att möjliggöra för leveranserna, även om man alltid har möjlighet till stöd när det behövs. Jag planerar min tid och identifierar vilka personer jag behöver träffa och till exempel vilka analyser som behöver göras. Under förmiddagarna är det mycket möten och planering. Eftermiddagarna handlar mer om att sammanfatta – vad är nästa steg?

Vad tycker du är roligast med ditt jobb?

Jag är med på det mesta och får mycket ansvar trots att jag är helt ny. Även om jag har mindre bank- och finansrelaterad erfarenhet än mina seniora kollegor så uppskattas det att man kommer in med ett nytt perspektiv. Att man ifrågasätter.

Du har precis varit i London som en del av trainee-tjänsten och har även en resa till Luxemburg inplanerad?

- Det är ju ett internationellt trainee-program och SEB är ett globalt bolag. Så det finns goda möjligheter att åka till SEB:s internationella kontor runt om i världen. Man får en budget som man själv har hand om, där man får motivera varför man vill åka till ett specifikt ställe. SEB har uppmuntrat att man ska rotera och testa på olika delar av företaget vilket jag tycker är ett tecken på en bra organisationskultur. Man känner sig verkligen välkommen när man kommer till en ny avdelning som trainee.

Vad händer efter trainee-året?

- Efter traineetjänsten övergår den automatiskt till en hundraprocentig anställning. Jag ser verkligen fram emot att starta karriären på riktigt här på SEB. Och att jag kan göra det är tack vare traineeprogrammet.

Hur har studierna på Handelshögskolan förberett dig inför de arbetsuppgifter du jobbar med nu?

- Kunskapen från KBE har hjälpt mycket. Jag lärde mig ställa frågor så som: Hur ser affärsplanen ut? Vilket problem löser vi? Hur når vi ut? Vilken lönsamhet kan produkten eller tjänsten uppnå? Jag har lärt mig att göra en ordentlig genomlysning och att våga ifrågasätta och fråga varför man gör något på ett visst sätt. Samt att det ska vara uppbackat av data och verifierade hypoteser. Det är viktigt att förstå vad vi vill uppnå innan man dyker ner på detaljnivå och hur man ska uppnå något. Den processen har KBE-programmet lagt en bra grund för.

- Mitt masterprogram på Handelshögskolan har gett mig ett bra och nyanserat perspektiv på entreprenörskap och även att man kan vara en entreprenör inuti ett stort globalt företag. På KBE har vi haft fokus på vissa mjuka värden, som kanske verkar obetydligt på kort sikt, men som på lång sikt kan ha stor påverkan. Vi lärde oss att bygga affärsmodeller med ett långsiktigt perspektiv vilket har varit till stor nytta för min nuvarande roll.

Vilka tips har du till studenter som ska välja utbildning?

- Fundera verkligen över vad du tycker är roligt. Kolla igenom utbildningarna och kurserna för att se vad du kommer att lära dig och vad utbildningen leder till. Välj något du går igång på. Man kommer ju att vara på kontoret minst 8 timmar om dagen, och då vill man trivas och känna sig inspirerad av det man gör.