Operaforskaren Anders Wiklunds upptäckt fick operavärldens Oscar!

Anders WiklundProfessor Anders Wiklund vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, är internationellt känd för att rota fram spelbara operor från forna tider ur arkiven och se till att de får nytt liv.
För några år sedan gjorde VadstenaAkademien en succéartad föreställning av italienaren Jacopo Foronos Cristina, regina de Svezia. Den har därefter spelats in på skiva med bl a Liine Carlsson, Fredrik Zetterström och Kosma Ranuer samt GöteborgsOperans orkester med Tobias Ringborg som dirigent.
Förra året sattes den upp i irländska Wexford. I mars fick den pris vid Irish Times Theatre Awards i Dublin som årets operaproduktion.
Några klipp ur föreställningen finns på YouTube
Föreställningen i Wexford nominerades också till the International Opera Award. Där fick den vid prisutdelningen i London 8 april priset som ”Best Discovery of the Year”!