Om förlåtelsens filosofi och sköldpaddor på Vetenskapsfestivalen

Förlåtelse kan vara bra för din hälsa och forskare inom området artificiell intelligens kan lära sig något av havssköldpaddorna. Det är två saker du kan höra mer om under Vetenskapsfestivalen som pågår 13-17 april i Göteborg.

Förlåtelse har länge ansetts vara en moralisk dygd, men nya empiriska studier tyder på att det också kan vara bra för din hälsa. Hör Per-Erik Milam, forskare i praktisk filosofi vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori berätta om sin forskning. Han är en av institutionens medarbetare som deltar i Vetenskapsfestivalen som pågår 13-17 april i Göteborg.

Vetenskapsroulette

Vetenskapsrouletten som brukar vara i Lisebergshjulet är i år ett nytt koncept eftersom hjulet är på besiktning. I stället blir det Vetenskapståget Stinsen som fylls med forskare. Samma koncept men med fler chanser att höra forskare berätta.

Vetenskapståget utgår från Stora Teaterns entré och kör genom Göteborg medan du fylls av kunskap från våra forskare. Välkommen ombord. Resan är gratis.

En av alla som medverkar är Per-Erik Milam. Hans föredrag är på engelska: What is forgiveness and why is it good for us?

Här hittar du hela programmet för tåget.

The Philosophy and Science of Forgiveness

When we forgive someone we cease blaming him/her for what he/she did wrong. However, this is not what makes forgiveness unique. In order to study forgiveness we must distinguish it from other phenomena that are similar but importantly different. For example, sometimes we stop blaming someone simply because we move on, we forget, are distracted, or simply try not to think about it. But this is not what we mean by forgiveness. Recent empirical studies suggest that this distinction is not merely conceptual but physical. Forgiving appears to have different physiological effects than merely forgetting or moving on. As a result, forgiveness may offer unique health benefits, particular for cardiovascular health.

Forskarfrukost

Hatbrott är brott som begåtts på grund av en persons negativa inställning till en viss grupp, till exempel baserat på etnicitet eller sexuell läggning. Sådana motiv ökar straffvärdet och ska enligt brottsbalken leda till hårdare straff. Vad skiljer hatbrott från andra brott och varför är de särskilt allvarliga?

Torsdag morgon kl 7.30 på Fredsgatan 14 medverkar David Brax, forskare vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och CERGU, Göteborgs universitet

Mer om eventet

Bältespännarparken

torsdag kl 13-14

Havssköldpaddor och artificiell intelligens
Havssköldpaddor och andra ensamlevande djur kan lära sig hur nya miljöer fungerar helt på egen hand. Dagens robotar och intelligenta system är imponerande på många sätt, men de saknar havssköldpaddornas anpassningsförmåga. Kan AI-forskarna lära sig något av havssköldpaddorna?

Hör Claes Strannegård berätta, även han är forskare vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, FLoV.

Platsen är Bältespännarparken, mellan Stora Teatern och Trädgårdsföreningen

Läs mer om programmet

Artificial Intelligence and Natural Language
Föreläsning torsdag kväll i Bältesspännarparken kl 18.40

Hur kan vi översätta engelska till kinesiska i realtid genom att använda artificiell intelligens? Kommer datorer någonsin tänka som oss? Föreläser gör Shalom Lappin, professor vid CLASP, ett forskningscentrum vid FLoV. Detta är en del av festivalens robotkväll med föredrag, paneldiskussioner och demonstrationer med perspektiv från såväl vetenskap och teknik som filosofi, ekonomi och samhällsvetenskap. Avslutas med musik och barhäng.

Science Slam

Fredag den 15 april, klockan 18.15, på Universeum vid Korsvägen

Se hela programmet för Science Slam

Även här har du chans att höra Per-Erik Milams föredrag. Då som superkort version eftersom han deltar i tävlingen Science Slam.

Titeln är The Philosophy and Science of Forgiveness

Forgiveness has long been considered a moral virtue, but recent empirical studies suggest that it may also be good for your health.