Oerfarna elitfotbollstränare stöttar varandra för att klara jobbet

Arbetssituationen för svenska elitfotbollstränare är ofta komplex och innebär höga krav. För oerfarna tränare blir det egna tränarteamet direkt avgörande för hur de går i land med sitt uppdrag. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

I takt med en ökad kommersialisering och professionalisering av elitfotbollen i Sverige ställs allt högre krav på tränarna, exempelvis genom specifika tränarutbildningar, en större komplexitet i tränarskapet och tuffa anställningsförhållanden.

I sin avhandling Mästarcoacherna. Att bli, vara och utvecklas som tränare inom svensk elitfotboll har Susanne Meckbach undersökt hur svenska elitfotbollstränare lär sig fotbollstränaryrket och hur de uppfattar yrkets arbetsförhållanden. I sin studie intervjuar hon tio huvudansvariga tränare för lag i herrarnas Allsvenskan och Superettan.

Saknar utbildning och erfarenhet

Hennes undersökning visar hur före detta elitfotbollsspelare rekryteras till tränarpositioner inom elitfotbollen direkt efter avslutad spelarkarriär och vad det får för konsekvenser för deras lärande.

– De här personerna har ingen lång praktik inom tränaryrket innan de blir tränare på den högsta nivån. Många saknar dessutom utbildning och erfarenhet av ledarskap. För den oerfarne tränaren får därför tränarteamet stor betydelse för att han ska klara av att hantera sin nya roll som tränare, säger Susanne Meckbach.

Tränarna i teamet har ett nära samarbete och stödjer varandra inom flera områden. De delar på arbetsuppgifter och ansvarsområden, planerar och reflekterar tillsammans över vad de gör och varför i arbetet.

Byggställningar för varandra

Samarbetet får stor betydelse för deras vidareutveckling och för att de ska klara av att hantera en stressig arbetssituation med oklara anställningsförhållanden och stora yttre krav på framgång.

– Man kan se det som att tränarna blir byggnadsställningar för varandra och att de tillsammans utgör den kompetens som behövs för att leda laget, säger Susanne Meckbach.

I studien beskrivs även hur den svenska elitfotbollstränarutbildningen, UEFA Pro Diploma, påverkar tränarnas lärande.

– Tränarna uppfattar att deras lärande främst sker i praktiken. De efterfrågar mer ledarskap, analys av fotbollsspelet och att tränarutbildningen ska ge en närmare koppling till deras praktik. De har inte heller hunnit med att träna upp sin förmåga att analysera spelet utifrån en tränarposition vid sidlinjen. Det blir betydelsefullt att tränarutbildningen bistår tränares lärande genom ett fokus på dessa aspekter, säger Susanne Meckbach.

För mer information:
Susanne Meckbach, telefon 070–674 00 18, e-post susanne@meckbach.se
Susanne Meckbach lägger fram sin avhandling Mästarcoacherna. Att bli, vara och utvecklas som tränare inom svensk elitfotboll vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap fredagen den 29 april kl. 13.00.
Plats: Sal 1505, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, Lidingövägen 1, Stockholm.

Avhandlingen finns digitalt publicerad på http://hdl.handle.net/2077/41906