Nytt material till forskningen om konstnären Ragnar Sandberg

På Göteborgs universitetsbibliotek finns sedan 1969 konstnären Ragnar Sandbergs arkiv. Universitetsbiblioteket har nu från hans barnbarn Cecilia Alehammar fått en betydande tilläggsdonation som kan tillföra forskningen ny kunskap om Ragnar Sandbergs liv och konstnärskap samt de konstnärs- och författarkretsar som han umgicks i.

Brev från Ragnar Sandberg till dottern KerstinBrev från Ragnar Sandberg till dottern KerstinBrev från Ragnar Sandberg till dottern KerstinBrev från Ragnar Sandberg till dottern Kerstin

Klicka på bilderna för att se dem i full storlek
Bild 1: Brev till dottern Kerstin, 26 augusti 1940
Bild 2: Brev till dottern Kerstin, 4 september 1944
Bild 3 och 4: Brev till dottern Kerstin, 10 november 1947

Ragnar Sandbergs arkiv på Göteborgs universitetsbibliotek består nu av 9 volymer och omfattar tiden 1913-1981. I samlingen ingår en svit biographia, en svit ämnesordnade handlingar, teckningar, fotografier, manuskript av andra författare och en omfattande brevsamling bestående av cirka tusen brev.

Det nya materialet har donerats av Cecilia Alehammar, dotterdotter till Ragnar Sandberg, och består bland annat av korrespondens, som bygger på tidigare brevsamling, mellan Ragnar Sandberg och andra samtida svenska konstnärskollegor och författare till exempel Sven X-et Erixson, Torsten Billman, Nils Nilsson och galleristen Gösta Olson. Tilläggsdonationen innehåller också en brevväxling mellan Ragnar Sandberg och hans föräldrar samt med dottern Kerstin Alehammar.

Konstnären Ragnar Sandberg (1902-1972) föddes i Sanne, Bohuslän. Han gick konstnärsutbildning på Valands konstskola, och hans lärare var Tor Bjurström, som är känd för sina betydande insatser för både skolan och Göteborgs konstliv. Sandberg kom att tillhöra de så kallade Göteborgskoloristerna tillsammans med bland andra Ivan Ivarson, Åke Göransson, Inge Schiöler, David Larsson med flera. Ragnar Sandberg ägnade sig även åt författarskap och skrev poesi, politiska texter samt essäer om samtida konst och litteratur.

Läs mer om Ragnar Sandbergs arkiv i Göteborgs universitetsbiblioteks handskriftsdatabas.

För mer information kontakta:

• Anders Larsson, Göteborgs universitetsbibliotek, handskriftsavdelningen, telefon: 031–786 17 13, e-post: anders.larsson@ub.gu.se
  • Pauline Sjöberg, Göteborgs universitetsbibliotek, kommunikatör, telefon: 031–-786 65 47, e-post: pauline.sjoberg@ub.gu.se