Utsikt över Göteborg i vintertid
Sedan i våras har kultur- och idrottsevenemang ställts in, Liseberg och Svenska Mässan tvingats hålla stängt och det internationella resandet nästan upphört. Det har fått flera följder för Göteborg.
Foto: Anders Wester/Göteborg&Co

Nytt innovationsprojekt för omstart i besöksnäringen

Den pågående pandemin har fått betydande konsekvenser för många små och medelstora företag inom besöksnäringen. Nu startar Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Göteborg & Co ett innovationsprogram för att utveckla nya affärsmodeller i samarbete med företag i regionens besöksnäring.

– Pandemin har lett till att även duktiga entreprenörer har behövt avveckla sina verksamheter. Det är personer som byggt upp kompetens och nätverk som är ovärderliga, och många sitter på idéer om företagsutveckling inom besöksnäringen. Det vore slöseri att kasta bort detta, säger Jonas Fasth, projektledare på Handelshögskolan.

– Besöksnäringen genererar jobb och bidrar till en levande stad för både besökare och göteborgare. Pandemin har drabbat näringen hårt vilket på sikt riskerar utarma stadens och regionens konkurrenskraft och attraktivitet. Med det här projektet vill vi bidra till en hållbar och innovativ besöksnäring i framtiden, säger Peter Grönberg vd på Göteborg & Co.

Företagen som medverkar i innovationsprogrammet får stöd att utveckla affärsmodeller, produkter och tjänster för nya marknader och kundgrupper. Programmet ger också utrymme för reflektion och bearbetning av det som hänt. Målet är att stärka förmågan till omstart och branschens långsiktiga innovations- och konkurrenskraft. Men också att få bättre insikter kring vilken kompetens som behövs inom framtidens besöksnäring och stärkt förmåga till internationalisering och expansion på nya marknader.

– Traditionellt sett har internationalisering setts som ett risktagande, men under senare år har denna syn omvärderats. När den internationella konkurrensen ökar är det svårt att upprätthålla konkurrenskraft om man har ett nationellt fokus. Risken är stor att bli utkonkurrerad av internationella konkurrenter på hemmaplan. Detta mönster var tydligt i spåren av finanskrisen 2008 och det finns starka skäl att förvänta sig en liknande utveckling efter coronapandemin, säger Jonas Fasth.

Genom sitt fokus på att stötta företagens omvandling mot en hållbar tillväxtstrategi på längre sikt, blir projektet ett komplement till mer direkta stödåtgärder som arrangeras av andra aktörer i regionen.

Kontakt
Jonas Fasth, projektledare Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 031-786 43 82, 070-5448061, jonas.fasth@handels.gu.se

Stefan Gadd, presschef Göteborg & Co, 031-368 40 30, stefan.gadd@goteborg.com

Om projektet  ”Omstart: Innovation i krisande små och medelstora företag i besöksnäringen”

Startar i november 2020 och avslutas i februari 2023. 50–75 små och medelstora företag i Göteborgsregionen och övriga Västra Götaland kommer att medverka, uppdelade på fem program som löper över ca sex månader vardera. Företagen möts i grupp för samtal, föreläsningar och workshops, men jobbar även på egen hand med utvärdering, analys och handlingsplaner. Gruppernas sammansättning ska maximera möjligheten till utbyte mellan deltagarna.

Projektet är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Handelshögskolan och finansieras av Tillväxtverket.