Ny hedersdoktor vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har utsett professor Anne-Nelly Perret-Clermont, Université de Neuchâtel, Schweiz, till 2016 års hedersdoktor för hennes betydande insatser för fakulteten.

Anne-Nelly Perret-Clermont har i decennier upprätthållit nära kontakt med forskare och doktorander vid Göteborgs universitet genom att bjuda in dem som partners i hennes forskning på plats i Neuchâtel. Hon har bland annat organiserat seminarier och symposier där Göteborgsforskare medverkat, liksom hon har besökt Göteborgs universitet för att ge seminarier här.

Anne-Nelly Perret-Clermont har en omfattande publicering inom området pedagogisk psykologi där hon undersökt frågor som IT och lärande, samarbete och IT, sociala representationer, argumentation och sociomaterialitet.

Inflytelserik tidskrift

– Professor Perret-Clermont har också spelat en viktig roll i en mer allmän mening inom den pedagogiska psykologin i Europa genom att starta en inflytelserik tidskrift och genom att organisera en rad internationella samarbeten. Hennes banbrytande arbeten banar väg för nya tolkningar av mänsklig kompetens, säger Roger Säljö, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, i en kommentar.

Formellt utses hedersdoktorer på universitetets promotionshögtid den 21 oktober 2016.