Forskare i samtal, Malawi

Ny handbok ska göra samhällsvetenskapliga fältstudier säkrare

Under senare år har det blivit alltmer riskfyllt att genomföra fältstudier för att samla in forskningsdata, särskilt i regioner som kännetecknas av våldsamma konflikter och förtryckande regimer. Nu sammanfattas råd och rön för säker fältforskning inom samhällsvetenskapen i en nyutkommen handbok.

Det finns många fasansfulla exempel på vad forskare i fält kan råka ut för. I några av de värsta fallen har personer fängslats och torterats eller till och med blivit mördade. Allt fler forskare känner ett ökat behov av att skydda sig själva och sina samarbetspartners. Med den nya handboken Safer Field Research in the Social Sciences får de ett hjälpmedel att göra det.

I boken beskrivs utmaningar och risker vid fältstudier – det kan handla om forskarens fysiska säkerhet, säkerhet och sekretess för personer som ingår i en studie, bästa praxis för att bedriva forskning i fientliga miljöer och praktiska råd som hjälper forskaren att fatta bra beslut. Boken täcker hela processen från forskningsförberedelse och säkerhetsåtgärder under fältstudier, till säker datalagring när materialet är insamlat.

En av bokens författare är statsvetarprofessorn Ellen Lust. Hon och Isabell Schierenbeck, professor i statsvetenskap vid Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet, har tillsammans med forskare, journalister, dataaktivister och mänskliga rättighetsaktörer beskrivit sina erfarenheter av att jobba i fält. Deras studier bedrivs över ett stort geografiskt område som spänner över Europa till länder söder om Sahara.

– Det har saknats bra vägledning för hur vår forskning kan bli tryggare och med den här boken har vi tagit fram ett verktyg för det. När vi tänker på säkerhet i största allmänhet så handlar det oftast om fältstudier i konfliktdrabbade områden eller i auktoritära stater. Med coronapandemin som ett färskt exempel, inser vi att säkerhetsåtgärder är viktiga att vidta för alla forskare inom alla forskningsområden och på alla platser, säger Ellen Lust.

Ellen Lust är föreståndare för forskningsprogrammet Governance and Local Development (GLD) vid Göteborgs universitet. Deras forskning fokuserar på att besvara en grundläggande fråga: Varför kan vissa samhällen tillhandahålla säkra miljöer, bra utbildning, adekvat sjukvård och andra faktorer som uppmuntrar mänsklig utveckling, medan andra misslyckas med det? GLD samarbetar med samhällen över hela världen och bedriver omfattande fältstudier i bland annat Malawi och Tunisien.

Bild: Forskare från GLD vid Göteborgs universitet intervjuar personer i Malawi år 2016, fältstudier som genomfördes inom forskningsprojektet Gender, Governance and Participation

Bild borttagen.

Grimm, Jannis J.; Koehler, Kevin; Lust, Ellen; Saliba, Ilyas and Schierenbeck, Isabell (2020) Safer Field Research in the Social Sciences. A Guide to Human and Digital Security in Hostile Environments. Sage UK.

Ellen Lust, telefon: 031-786 6534, 0766-186534, e-post: ellen.lust@gu.se

Isabell Schierenbeck, telefon: 031-786 5947, e-post: isabell.schierenbeck@globalstudies.gu.se

AV: Anna-Karin Lundell

Artikeln publicerades först på: pol.gu.se