Ny docent med intresse för lärarutbildning, lärare och relationen lärare-elev

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Göran Brante, institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i pedagogik.

Göran Brante disputerade i pedagogik vid Lunds universitet 2008, med avhandlingen Lärare av idag. Om konstitueringen av identitet och roll.

Komplicerat och intensivt

I avhandlingen undersökte han hur lärarrollen formas och vilka mekanismer som kan leda till att läraryrket framstår som komplicerat och intensivt, samt till att mindre bra relationer mellan lärare och elever kan utvecklas.

Göran Brantes forskningsintresse har även därefter främst handlat om lärare, lärarutbildning och relationer mellan lärare och elever. Han studerar lärarens tänkande och roll i skolan, men också vad lärarutbildning och andra samhälleliga strukturer innebär för lärares identitet och verksamhet. Det intresset grundas på några aktuella problem, dels att få ungdomar väljer lärarutbildning med inriktning mot naturvetenskapliga, tekniska och matematiska ämnen, dels att många studerande hoppar av sina högskolestudier. Särskilt intresse riktar han mot didaktiska frågeställningar, liksom mot skillnaderna mellan lärare som stannar i yrket och de som lämnar det.

Kritiska och konstruktiva perspektiv

Tidigare i år var han med kapitlen Generationsförrädaren – på barnets sida! och Ett credo om att avskaffa betyg en av författarna i Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola där lärarutbildare från hans institution ger kritiska och konstruktiva perspektiv på det som är dagens skola. Brante ingår även i redaktionen för tidskriften Nordisk tidskrift för Allmän Didaktik som inom en snar framtid ser dagens ljus.

För mer information: Göran Brante, goran.brante@gu.se, tel 031-786 2258