bokomslag

Ny bok om kvinnors kamper i svensk socialpolitik

Boken ”Efterlivets politiska berättelse. Kända och okända kvinnors kamper i socialpolitiken” är den tredje delen i en socialpolitisk trilogi författad av Jörgen Lundälv, docent i socialt arbete. Den första delen ”Debattlustans röster” (2018) och andra delen ”Pennskaften inifrån” (2019) har beskrivit vikten av samhällskritiska röster, företrädarskap och politisk journalistik. I den tredje delen fokuseras på kända och okända kvinnors kamper och röster i svensk socialpolitik.

Över 130 kvinnor beskrivs i boken. Bokens egen ramberättelse består av tio kvinnors verksamhet, däribland Amelie Posses antinazistiska engagemang men även Anna Lindhagens fredssträvanden. I boken beskrivs de socialpolitiska kvinnornas efterliv nämligen hur vi talar och skriver om dem efter deras bortgång. Utgångspunkten i boken är bland annat dödsrunor och minnesord från dagspressen samt databasen Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon (SKBL).

Boken är skriven av Jörgen Lundälv, universitetslektor och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Jörgen Lundälv är författare och har även en bakgrund som journalist.

Om Du är intresserad av att komma i kontakt med författaren går det att nå honom direkt via telefon 0761-724711 eller e-post: Jorgen.Lundalv@socwork.gu.se

Lundälv, J. (2020). Efterlivets politiska berättelse. Kända och okända kvinnors kamper i socialpolitiken. Första upplagan. Stockholm: Premiss (506 sidor). ISBN: 978-91-89077-14-0.

Mer information på bokförlaget Premiss hemsida: