Nobelpristagare som ger röst åt den lilla människan

Nobelpriset i litteratur 2015 går till den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitj ”för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid”. Malin Podlevskikh Carlström, doktorand i rysk litteratur vid Göteborgs universitet, gläds åt pristagaren eftersom hennes böcker har något viktigt att säga om vår samtid och kanske också kan hjälpa oss att förstå framtiden. ‒

Jag och mina kollegor blev väldigt glada, det är en författare vi känner till och har en relation till, hon har bott och verkat i Göteborg och jag har till och med träffat henne en gång i samband med en föreläsning hon höll på universitetet. Hennes litteratur förtjänar det här priset eftersom den har gett upphov till en egen genre, vittnesmålsromanen, säger Malin Podlevskikh Carlström.

Svetlana Aleksijevitj har skrivit en serie dokumentärromaner om "Sovjetmänniskan". Till de mest kända böckerna hör Bön för Tjernobyl, Kriget har inget kvinnligt ansikte och Tiden second hand: slutet för den röda människan".

‒ Allt hon skriver om, till exempel kvinnorna under andra världskriget, Tjernobylolyckan och soldaterna i Afghanistan, är historiska händelsen som berättas ur den lilla människans perspektiv, som inte kommer till tals i andra källor. Det handlar inte bara om skildringar av skeenden utan också om känslor och mänskligt lidande.

Svetlana Aleksijevitj är en av den samtida ryskspråkiga litteraturens främsta företrädare och har ofta nämnts som kandidat till nobelpriset i litteratur.

‒ Jag tror rösterna hon återger är viktiga eftersom de personliga berättelserna stannar hos läsarna. Vi vet ju så väl att vi inte får glömma det som har varit för att undvika att upprepa samma misstag igen, säger Malin Podlevskikh Carlström.