Nobelpristagare föreläste för fullsatt publik

William E. Moerner, en av årets tre Nobelpristagare i kemi, höll på tisdagen en föreläsning inför en fullsatt publik. Det handlade om ljusmikroskopi, ett område som sedan början av 1990-talet utvecklats på ett sätt som tidigare ansetts strida mot fysikens lagar.

Föreläsningssalen RunAn på Chalmers kårhus var fullsatt när kemipristagaren William E. Moerner höll sin föreläsning Single Molecules, Super-Resolution Microscopy, and Molecular Dynamics in Solution.

Nobelpristagaren hälsades välkommen av Karin Markides, rektor för Chalmers, samt av Helena Lindholm Schulz, prorektor på Göteborgs universitet.

Men först var det dags för prisutdelning av Rädda ägget, en tävling för femteklassare som går ut på att släppa ett rått ägg från 15 meters höjd utan att det går sönder. Tre klasser fick motta pris ur William E. Moerners hand innan han började berätta om sitt forskningsområde.

– Den store fysikern Erwin Schrödinger menade på sin tid att det är omöjligt att experimentera med enstaka molekyler. Men vid mitten av 1980-talet kunde min forskargrupp vid IBM Research visa att det faktiskt går, och därmed lades grunden för enkelmolekylmikroskopin.

Tidigare ansågs det omöjligt att se saker i mikroskop som är mindre än halv ljusvåglängd, 0,2 mikrometer.

– Jag fann dock ett grönt fluorescerande protein som kunde sättas på och av med hjälp av en ljusvåglängd. Genom att märka molekylen och sedan ta flera bilder, som lades på varandra, kunde min forskargrupp statistiskt räkna ut hur molekylen såg ut.

Metoden innebär att det idag inte längre finns någon teoretisk gräns för hur små partiklar som kan mätas. Bland annat kan man undersöka vad som sker inne i bakterier eller på ytan av en cell, vilket fått betydelse både inom kemi, fysik och biologi.

– I framtiden hoppas vi utveckla metoder för 3-dimensionell avbildning, menade William E. Moerner.

Mot slutet av föreläsningen fick publiken ställa frågor. De handlade bland annat om vad som krävs för att få fram morgondagens Nobelpristagare.

– När en student kommer med en idé gäller det att vara uppmuntrande, att säga ”låt oss utforska det där”. Ju fler studenter som stimuleras att tänka nytt, desto fler kommer att inspireras att göra samma sak, och på så sätt får man igång en kreativ miljö.

Arrangemanget var ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.

Vilka klasser som vann Rädda ägget? Jo, klass 5 C i Kyrkenorumskolan fick pris för bästa presentation, klass 5 A i Ryaskolan fick pris för bästa tekniska lösning och klass 5 B i Kärrdalsskolan prisades för snyggast utförande.

Område
Evenemang