Niclas Berglund och Stefan Åsberg får Nils Horner-priset vid Mediemötet på JMG

Nils Horner-priset 2018 går till fotografen Niclas Berglund och reportern Stefan Åsberg som arbetar tillsammans för SVT med Mellanöstern som bevakningsområde.

Priset överlämnas vid Mediemötet, ett välbesökt seminarium om journalistik som i år hålls för fjärde gången på institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet.

Mediemötet hålls den 15 maj. Årets tema är journalistik och politik med frågor av typen: ”Vem sätter dagordningen i valrörelsen?”.

Programmet är ännu inte riktigt klart, men flera intressanta gäster utlovas. Dessutom kommer Niclas Berglund och Stefan Åsberg att föreläsa i samband med prisutdelningen.

I Nils Horners anda

Nils Horner-priset för god utrikesjournalistik är ett pris instiftat av Borås Tidning till minne av Nils Horner, boråsfödd utrikesreporter som mördades under ett uppdrag i Kabul i mars 2014.

Priset ska gå till journalister som arbetar i Nils Horners anda. Prissumman, som Borås Tidnings ägarstiftelse Tore G Wärenstams stiftelse står för, är på 25 000 kronor.

I juryn ingår Stefan Eklund, chefredaktör, Borås Tidning, Stig Fredrikson, tidigare SVT, Ginna Lindberg, utrikeschef, Sveriges Radio och Jenny Wiik, lektor vid JMG.

Läs mer om årets mottagare av Nils Horner-priset på SVT:s webb.

Mer information och program för Mediemötet kommer inom kort.