Misstänkt föremål på Viktoriagatan var ofarligt

Det misstänkta föremål som på onsdagsmorgonen hittades på den övre delen av Viktoriagatan i centrala Göteborg var ofarligt. Enligt Nationella bombskyddet var det troligen ett batteri av något slag. I området finns bland annat delar av Handelshögskolans verksamhet i lokaler på Viktoriagatan 13.

Det var vid halvåtta-tiden på morgonen som ett misstänkt farligt föremål i form av en låda hittades. Polisen spärrade av stora delar av Viktoriagatan, bland annat berördes huset på Viktoriagatan 13 där institutionen för ekonomi och samhälle och ytterligare några verksamheter samt undervisningslokaler är belägna.

Nationella bombskyddet tillkallades och vid 09.45-tiden sköts föremålet sönder av en bombrobot. En stund därefter hävdes avspärrningarna och verksamheten kunde återgå till det normala, enligt säkerhetsansvariga vid Göteborgs universitet.