Medel till forskning om kollektiv intelligens

Carl-Christian Trönnberg på psykologiska institutionen har, tillsammans med professorerna Richard Torkar och Robert Feldt på institutionen för data- och informationsteknik, tilldelats 3,8 miljoner kronor från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse för ett tre-årigt projekt om kollektiv intelligens.

Projektet Collectively Intelligent and Creative Teams – Co-ICT syftar till att utöka kunskapen om kollektiv intelligens i team som har till uppgift att lösa komplexa och kreativa uppgifter i kunskapsintensiva miljöer. Målet är vidare att implementera kunskapen i arbetet hos mjukvaruingenjörer genom att utarbeta riktlinjer för hur den kollektiva intelligensen i team kan höjas.

Forskningen kommer att ha en grund i fynd från tidigare forskning på så kallade agila team vilka i hög grad liknar team aktiva inom mjukvaruutveckling. Med agila team menas grupper som har i uppdrag att lösa uppgifter av hög komplexitet i miljöer med hög förändringshastighet där nya lösningar har svag relation med tidigare lösningar.