Medalj till kåraktiva studenter

– Fortsätt lägga er i, ställa krav och föreslå förändringar! Det uppmanade rektor Eva Wiberg i sitt tal den 22 maj när Göteborgs universitets diplomeringsceremoni hölls för första gången. Ett trettiotal kåraktiva studenter hedrades då för sina värdefulla insatser för sitt lärosäte.

Deltagarna på diplomeringsceremonin poserar framför universitetets huvudbyggnad tillsammans med rektor Eva Wiberg

Tisdagen den 22 maj var det premiär för en ny ceremoni vid Göteborgs universitet. Kåraktiva studenter mottog då, under högtidliga former i huvudbyggnadens aula, diplom och medalj för sitt arbete för universitetet.

Ellinor Alvesson, orförande för Göteborgs universitets studentkårer, talarEllinor Alvesson, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, förklarade att engagemanget i studentkåren var det bästa och viktigaste hon gjort.

Och inspirationstalaren Emelie Arnesson, verksamhetsutvecklare på Röda korset, berättade hur hon arbetade i kåren 2010, det år då obligatoriet togs bort.
– Som kåraktiv lär man sig att man klarar allt: ibland måste man fatta tuffa beslut, stå upp för sina åsikter och vara besvärlig, vilket inte är lätt men nyttigt. Man lär sig också att jobba med organisationsutveckling och får dessutom spetskompetens inom det område man engagerat sig i, som studiemiljö, utbildningens kvalitet eller festarrangemang. Allt detta kommer ni engagerade studenter att ha nytta av i ert kommande arbetsliv.

Rektor Eva Wiberg påpekade vikten av att lyssna på studenterna.
– Universitetet har flera högtider där vi uppmärksammar nya doktorer, professorer och pensionärer. Men studenterna är vi sämre på att visa uppskattning. Jag hoppas dock att ni känner att ni fyller en viktig funktion, för om vi vill höja kvaliteten på utbildningen och skapa ett ledande och dynamiskt lärosäte måste vi lyssna på er.

Efter talen följde diplomutdelning samt tacktal av Nora Myrne Widfors, ordförande för Göta studentkår. Hon påpekade bland annat att universitetet inte kan bedriva någon verksamhet alls utan sina studenter.

Var studenterna nöjda med ceremonin? Ja, Sara Fennvik, snart utexaminerad apotekare, som prisas för sitt arbete med arbetsmarknadsmässan Alarm, menade att högtider är viktiga.
– Genom diplomeringsceremonin visar universitetsledningen att de tar vårt arbete på allvar och det behövs för att få fler studenter engagerade.

Houman Sadri, ordförande för Göteborgs universitets doktorandkommitté, påpekade att många kåraktiva arbetar väldigt hårt.
– Att tacka för människors engagemang och arbetsinsats är alltid bra, det borde vi göra oftare.

Fakta

Diplomeringsceremonin är ett sätt för Göteborgs universitet att uppmärksamma kåraktiva studenter samt ledamöter i doktorandkommittéerna. Studenterna får medalj och diplom samt middag med universitetets ledning och fakultetsrepresentanter.
Den 22 maj var det premiär för den nya ceremonin i universitetets aula, huvudbyggnaden i Vasaparken.

Ceremonier och traditioner

TEXT: Eva Lundgren