Matilda Arvidsson är Kungliga Vitterhetsakademiens stipendiat 2019

Matilda Arvidsson och andra pristagare, samt KungenMatilda Arvidsson, postdoktor vid Juridiska institutionen, tilldelas 125 000 kronor av Kungliga Vitterhetsakademien inom Bernadotterprogrammet för sitt projekt Homo + Ludens: A new human and its creation of new legal norms in warfare systems and combat wargame training.

Årets stipendiater inom Bernadotteprogrammet presenterades vid en ceremoni i Bernadottebiblioteket under torsdagen den 25 april. Kungen delade ut diplom till alla stipendiater.
- Det väldigt uppmuntrande att som junior forskare veta att seniora forskare tror, inte bara på projektet, utan även på mig som person, säger Matilda Arvidsson.

Stipendiaterna får förutom finansiellt medel även tillgång till en mentor. Stipendiaterna uppmanas även till att samarbeta med varandra.
- Det ger mig dels en ekonomisk möjlighet att kunna fokusera på att ta fram en bra ansökan för forskningsanslag, men det ger det mig även en plattform i form av kontakter.

Matilda Arvidsson forskar interdisciplinärt inom den internationella rätten om krigets lagar och offentlig rätt, ny militär teknologi, artificiell intelligens och om hur framtidens lagar kan reglera interaktionen mellan människa, djur, natur och teknik.
- Det är tack vare miljön på juridiska institutionen och mina närmsta kollegor som min forskning har utvecklats i den här inriktningen, säger Matilda Arvidsson.