Masterstudenter prisade på Handelshögskolan i Göteborg

Efter två års hårda studier firades 166 masterstudenter från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet med en examensceremoni den 11 juni. I samband med denna prisades de bästa uppsatserna från vart och ett av de nio programmen med ”The Malmsten Award”.

Handelshögskolans tvååriga masterprogram ges på engelska och attraherar studenter från hela världen. I den kull som slutförde sin utbildning i juni fanns studenter från bland annat Kina, Zimbabwe, Indonesien, Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike.

Ända sedan Handelshögskolan startade med masterprogram på engelska 1997 har dessa stöttats av Stiftelsen Richard C Malmstens minne, bland annat genom utmärkelsen ”The Malmsten Award” som tilldelas de bästa uppsatserna inom varje program. Studenterna bakom uppsatserna får förutom äran 10 000 kr var i stipendium.

Mottagare av ”The Malmsten Award 2015”:

Knowledge-based Entrepreneurship: Karl Antonsson och Linda Vestman;
Innovation activity and stock price effects in the retail industry: A Swedish experience

Finance: Erik Sveder och Edvard Johansson;
Pricing Credit Default Index Swaptions

Economics: Andrea Berggren och Sofia Nyström;
The Effect of Relative Standing on Self-Perceived Health Among Europeans Aged 50 or Older

International Business and Trade: Jasmin Dehghani och Maria Strandberg;
Well said, well done: Language as a source of power in multinational teams

Innovation and Industrial Management: Usman Hamid och Letizia Marcantoni;
The impact of agility on innovation productivity

Logistics and Transport Management: Hong Chen;
Building a Measurement Model for Port-Hinterland Container Transportation Network Resilience

Accounting: Anton Svanå och Carl Jarkvist;
The Value Relevance of Goodwill Impairment and the Impact of Financial Leverage: Evidence from Sweden

Management: Daniel Tyskbo och Evelina Börjesson;
Sorting Talents Out: Talent Identification and Its Consequences

Marketing and Consumption: Anna Sellén Runefjell:
Eco-Tourists and the Learning-Scape: Consumers´ Experience at an Eco-Lodge in Australia

För ytterligare information kontakta:
Maria Norrström, kommunikationsansvarig, Handelshögskolan
031-786 1247, 0709-226689, maria.norrstrom@handels.gu.se