Masterstudenter inom Innovation tilldelas Sten A Olsson stiftelse stipendium för 2014

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur avsätter under en femårsperiod med början 2012 en miljon kronor per år till resestipendier.

Stipendierna ska möjliggöra för studenterna att gästa utländska universitet och skapa egna internationella nätverk. Mottagarna av stipendierna skall i huvudsak verka inom de av stiftelsen prioriterade forskningsområdena, d v s Kultur och Hälsa, samt Innovation och Entreprenörskap.

För 2014 tilldelades två stipendier till studenter inom Masterprogrammet Innovation and Industrial Management.

Robin Wiberg och Mathias Andersson är under våren 2014 i Kina på Zhejiang University för att undersöka hur affärsmodells-innovationer får legitimitet inom ett företag, i en jämförelsestudie mellan svenska och kinesiska företag.

Simon Adolfsson och Peter Rohn är under våren 2014 i Schweiz på University of St Gallen för att behandla hur väl riskkapitalister avslutar sina investeringar genom börsintroduktioner i förhållande till marknadsläget (dvs börsvärdet vid introduktioner).