Lars Pareto tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris postumt

I juni i år drabbades gruppen inom Software Engineering av en mycket svår och oväntad förlust, då Lars Pareto – en av de tongivande inom gruppen under lång tid – hastigt avled. Ett par veckor innan Lars bortgång stod det klart att han tilldelas IT-fakultetens pedagogiska pris för 2013. Under universitetets promotionshögtid 25 oktober erhöll Lars Pareto priset postumt.

Programansvarig Lars Pareto tilldelades IT-fakultetens pedagogiska pris 2013 postumt.
Foto: Jon Mjölnevik

Lars Pareto var en energisk och inspirerande person och framgångsrik forskare, som med sin stora passion för utbildning och projektbaserad pedagogik blev mycket omtyckt bland sina studenter. Lars satte sin prägel på de internationella programmen inom Software Engineering and Management, där han under det som blev hans sista år också var programansvarig för kandidatprogrammet. Programmen är pedagogiskt innovativa och präglas av problembaserat lärande.

I samarbete med företaget Ericsson skapade Lars Pareto år 2006 kursen "Model Driven Software Development", där hälften av deltagarna på kursen var studenter och hälften var Ericssonanställda med chefsuppdrag. Lars införde också ett mentorprogram inom utbildningen år 2011. Samma år introducerades roboten NAO i utbildningen, vilken rönte stor popularitet bland studenterna. Ett utbildningssamarbete med företaget HP inleddes.

År 2012 hade kandidatprogrammet Software Engineering and Management och dess pedagogik blivit så framgångsrikt att studentprojekten började synas utanför universitetsvärlden. Tidigt under 2013 tog ett studentteam från kandidatprogrammet, tillsammans med två andra program vid Göteborgs universitet och Chalmers, hem första pris i juniorversionen av Carolo Cup för autonoma bilar. I maj vann ett studentteam från samma program NASA App Challenge.

Lars Paretos utveckling av utbildningen med avseende på såväl pedagogik som industrisamarbete, som sin förmåga att få god tillströmning till programmen, resulterade i att han tilldelades IT-fakultetens pedagogiska pris för år 2013. Lars hann få tillkännagivandet i maj och glädjas åt detta innan han plötsligt drabbades av sjukdom.

IT-fakultetens pedagogiska pris delades ut under universitetets promotionshögtid 25 oktober och fick i Lars frånvaro mottas av prefekten för institutionen för data- och informationsteknik, Jan Jonsson. Prispengarna skall enligt Lars Paretos egna anvisningar användas till de pedagogiska projekt som blivit signum för de båda programmen inom Software Engineering, samt till resestöd för masterstudenter som fått examensarbeten publicerade vid internationella konferenser.

Förlusten av Lars Pareto under försommaren 2013 blev ett svårt slag för oss som arbetade tillsammans med Lars, både inom akademin och näringslivet och för alla hans studenter - men hans gärning som mycket produktiv forskare och nytänkande pedagog lever vidare. Lars Pareto blev 47 år.