Köttfria dagar på flera restauranger<br> vid universitetet i höst

Rotfrukter Flera restauranger i Göteborgs universitets lokaler kommer, från och med oktober i år, att införa Meatfree Onedays. Det innebär att restaurangerna under valfria dagar i höst enbart serverar vegetariska alternativ, för att på så sätt göra en insats för klimatet, folkhälsan och den globala solidariteten.

Det är restaurangerna Lyktan och Lundbergs café på Medicinareberget och Eurest vid Handels, Humanisten, Medicinareberget och Artisten som inför Meatfree Onedays. På restaurang Lyktan blir onsdagar helvegetariska och på Lundbergs café blir fredagar helvegetariska. Eurest-restaurangerna serverar enbart vegetariskt ett antal dagar under hösten. Efter en provperiod ska en utvärdering göras. Restaurang Lyktan har redan under våren 2014 testkört en köttfri dag i månaden.

– Restaurangbesökarna har hittills varit övervägande positiva och personalen tycker att det är en rolig utmaning att utgå från andra råvaror än kött och fisk. Visst är det gott, men det finns så mycket mer, säger kökschef Johan Ehrnberg.

Ett utpekat miljömål för universitetet

Det är studentföreningen Sahlgrenska Academy Students for Sustainability (SASS) som med inspiration av den världsomspännande folkhälsokampanjen Meatless Monday, kampanjat för initiativet. Att införa köttfria dagar har varit frivilligt och inga avtal med restaurangerna har förändrats.

En skrivelse som stödjer insatsen har undertecknats av både rektor Pam Fredman och miljöchef Eddi Omrcen. Att minska konsumtionen av kött går i linje med universitets klimatstrategi där mat är utpekat som ett målområde.

Meatless Monday-kampanjen startade 2003, i USA, som ett folkhälsoprojekt och har sedan dess spridit sig över världen. Utöver folkhälsoperspektivet framhålls köttets klimat- och miljöpåverkan, etisk djurhållning och global solidaritet som argument för en minskad köttkonsumtion.