Konstnärlig forskning får 9 miljoner från VR

Nu är det klart vilka projekt inom konstnärlig forskning som får finansiering från Vetenskapsrådet 2022–2024. Vid Göteborgs universitet delar tre projekt på drygt 9 miljoner kronor.

Vetenskapsrådet har fattat beslut om att bevilja drygt 43 miljoner kronor i projektbidrag till tolv konstnärliga forskningsprojekt vid landets lärosäten. Göteborgs universitet hamnar överst på listan med tre beviljade projekt inom litterär gestaltning, musikvetenskap och bildkonst på sammanlagt 9 229 000 kronor.

I ett av projekten ska Joel Speerstra, universitetslektor i musikalisk gestaltning, studera exempel på musikalisk kod i tryckta notutgåvor i den emblematiska traditionen under barocken.

− Jag ska undersöka hur en grupp barockkompositörer – Froberger, Buxtehude, Pachelbel, Jacquet de La Guerre, Pasquini, Muffat, Kuhnau och Fischer – var engagerade i en gemensam lek med musikaliska pussel, en lek med en musikalisk kod som fallit i glömska, säger han.

Vad betyder det för dig att få VR-stödet för ditt projekt?

− Ibland har man ett projekt man bara måste göra oavsett om man får stöd eller ej, och detta är ett sånt projekt för mig. Jag är djupt tacksam till VR att jag får möjligheten att kasta mig in i denna värld i dialog med studenter från Högskolan för scen och musik.

Projektbidrag till forskare vid Göteborgs universitet

Imri Sandström, 2 766 000 kronor
Att skriva visuella relationer

Joel Speerstra, 3 507 000 kronor