Konst väcker nytt liv i gammal skolbyggnad i Kalv

Under en helg i maj intog konstnärer från Akademin Valand en övergiven skolbyggnad i Kalv, Svenljunga kommun. Konststudenterna bjöd in allmänheten till en utställning med videoverk, performance, installationer och måleri. Dessutom hölls ett internationellt seminarium om konst och konstnärskap i landsbygdskontexter.

Klicka på bilden för att se ett bildspel från vernissagen.
FOTO: Johan Wingborg

A TEMPORARY ROOF | 17–18 maj 2014
kalv2014.wordpress.com

Tretton konststudenter från masterprogrammet i fri konst på Akademin Valand har gjort flera exkursioner till den tomma skolbyggnaden i natursköna Kalv – en by med 380 invånare, belägen 13 mil sydost om Göteborg.

Utifrån besöken i Kalv skapade konststudenterna verk som kommenterar, omtolkar och aktiverar platsens dåtid, samtid och möjliga framtid. Konstnärerna – som kommer från Nepal, USA, Jamaica/Storbritannien, Kanada, Island, Finland och Sverige – lyckades omvandla det gamla skolhuset till en plats för diskussion, reflektion och omvälvande möten.

Medverkande konstnärer: Britt Anderson, Maria Gordana Belić, Kanchan Burathoki, Matilda Enegren, Mourl Ferryman, Amanda Hart, Laura Hatfield, Martin Hultén, Peter Kädergård, Alanna Lynch, Bergthor Morthens, Emelie Sjunnesson och Azadeh Esmaili Zaghi.

Medverkande talare: Jason E. Bowman, Julie Crawshaw, Sara Jordenö, Stine Hebert, Teresa Gleadowe, Annika Lundgren och Fredrik Svensk.

En begränsad upplaga av publikationen A Temporary Roof: Process and Dialogues, som tar upp processen, konstverken och dialogerna som uppkommit kring utställningen och symposiet, kommer att lanseras hösten 2014. Skribenter: Jason E. Bowman, Sara Jordenö och medverkande konstnärer.