Kongress om dyslexipedagogik

Bild: Illustration. Foto: Orginal Jason Leung on UnsplashGöteborgs universitet anordnar tillsammans med Stockholms universitet, Svenska Dyslexistiftelsen och Svenska Dyslexiföreningen den Nionde nordiska kongressen om dyslexipedagogik. Den kommer att äga rum 20 - 22 augusti 2020 i Aula Magna på Stockholms universitet. Kongressen stöds av forskningsrådet Forte och stiftelsen Natur och Kultur.

Under kongressen presenteras och diskuteras den mest aktuella internationella forskningen och utvecklingen inom områden som har anknytning till läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Det kan röra sig om den genetiska, biologiska och kognitiva basen för dyslexi och läsning, liksom läsning och flerspråkighet, läsutveckling samt dyslexi och angränsande inlärningshinder. Inte minst kommer kongressen att uppmärksamma olika sätt och metoder att angripa problemen praktiskt-pedagogiskt.

Anmälan och program finns på konferensens webbplats.

Bild: Orginal Jason Leung on Unsplash