Bild från föreläsningssalen.
Sara Willermark, universitetslektor vid Högskolan Väst, föreläser.
Foto: Carl-Magnus Höglund

Konferens om skolans digitalisering

Internationell utblick, visualiseringslabb och etiska överväganden. Årets upplaga av konferensen PopUpDig bjöd på flera intressanta perspektiv på skolans digitalisering.

Den årliga konferensen om skolans digitalisering – PopUpDig – var i år tillbaka efter två års uppehåll på grund av pandemin. Dessutom var den utökad till två dagar (20 och 21 juni) vilket gav utrymme för fyra keynote-föreläsningar, fem valbara seminarier och ett studiebesök på det nyöppnade visualiseringslabbet på Universeum.

Porträtt på Mona Lundin.
Mona Lundin.

– Det har varit jättespännande föreläsningar och diskussioner. Det nya formatet med två dagar innebär att vi har haft utrymme för fler Keynote-föreläsningar och även fler diskussioner i grupper, säger arrangören Mona Lundin, professor i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Tema om etik

Årets tema var ”Etiska överväganden i en digitaliserad skola”.

– Det är en tematik som lärare och skolledare har många frågor kring. Det finns gråzoner och en osäkerhet om vad som gäller kring till exempel GDPR, säger Mona Lundin.

Ett annat uppskattat inslag var en föreläsning om globala perspektiv på digitaliseringen av skolan och digital ojämlikhet. Den utgick från ett forskningsprojekt som är en samverkan mellan universitet i Sverige, Tyskland, Sydafrika, Mexico och Argentina. Forskare från de flesta av de länderna var på plats.

– Det väckte många tankar. De visade bland annat upp klassrumsmiljöer och teknologier från olika länder, säger Mona Lundin.

Avslutades med studiebesök

Ett 80-tal deltagare dök upp på konferensens två dagar. De flesta av dem var skolledare, utvecklingsledare eller motsvarande mellanledare i skolan. Konferensen avslutades med ett gemensamt studiebesök på Universeums nya visualiseringslabb, Vislab, där besökare kan utforska och experimentera med interaktiva visualiseringar av forskningsdata kopplat till globala utmaningar och hållbarhetsfrågor.

Text: Carl-Magnus Höglund

PopUpDig

PopUpDig är en årlig konferens öppen för alla som arbetar med eller har intresse av digitalisering i förskolan och skolan.

Läs mer på dess hemsida.