Klimatpengar till Lovéncentret Kristinebergs cykelpool

Göteborgs universitets interna klimatfond har beviljat en ansökan på 55000 kr för inköp av tio nya cyklar till Lovéncentret Kristinebergs cykelpool.

Under 4-5 år har Lovéncentret Kristineberg haft en lånecykelpool, för att underlätta för studenter och gästforskare att ta sig till affären, färjeläget till Lysekil eller bara ute och se sig omkring. Lånecykelpoolen har varit uppskattad, men har drivits som ett frivilligt projekt av miljösamordningen vid Kristineberg. Gamla kvarglömda och skänkta cyklar har reparerats på enklaste och billigaste sätt. Detta plåstrande och fixande har nu nåtts vägs ände.

Varje flygresa som en anställd vid Göteborgs universitet gör i tjänsten kostar 118 kr i klimatkompensation, enligt principen om att förorenaren betalar. Pengarna har placerats i Göteborgs universitets interna klimatfond, ur vilken anställda och studenter kan söka medel för projekt som bidrar till att minska universitetets negativa klimatpåverkan. Av 30 ansökningar 2016 står Lovéncentret för två, som båda blivit beviljade. Kristinebergs cykelpool är den ena, ny miljövänligare diesel till forskningsfartyget Nereus är den andra.

Uppdatering 3 maj 2017
– Vi har nu köpt tio nya cyklar och en cykelkärra, säger projektledare Lars Ljungqvist vid Lovéncentret Kristineberg. De är enkla men slitstarka, med pålitliga komponenter och treväxlade med aluminiumram. Därigenom underlättar vi för våra gäster och studenter att göra det rätta valet att ta cykeln istället för bilen vid korta transporter.

Cykelpoolen är populär bland studerande på KristinebergSlitstark cykel används av forskareCykel med cykelkärra