Klart med ny mandatperiod för rektor och prorektor

Det blev idag klart att Pam Fredman och Helena Lindholm Schulz fortsätter som rektor respektive prorektor för Göteborgs universitet i ytterligare två år. Detta efter att regeringen beslutat att förlänga rektors förordnande till 30 juni 2017.

Det var vid dagens ordinarie torsdagssammanträde som regeringen tog beslutet att förlänga Pam Fredmans rektorsperiod med ytterligare två år, från 1 juli 2015 till 30 juni 2017. Att regeringens besked tagit relativt lång tid efter det att universitetsstyrelsens i juni 2014 beslutade att föreslå Pam Fredman för ännu en period, kan sannolikt förklaras med att styrelsens beslut kom precis före sommaren och att det varit ett riksdagsval emellan vilket i sin tur ledde till ett oklart parlamentariskt läge.

Cecilia Schelin Seidegård är ordförande för Göteborgs universitets styrelse. Hon är mycket nöjd med att beslutet från regeringen nu är på plats.

– Jag är väldigt glad över att Pam Fredman får förlängning eftersom vi i styrelsen anser att hon är synnerligen kvalificerad som rektor. Därmed kan vårt beslut att föreslå Helena Lindholm Schulz för ytterligare en prorektorsperiod nu också träda i kraft, säger Cecilia Schelin Seidegård.

Hon tillägger:

– Genom att Pam Fredman och Helena Lindholm Schulz nu får fortsätta några år till, kan vi på ett bra sätt fortsätta med den fastslagna strategin för att göra GU ännu mer attraktivt i framtiden.

Det är enligt Högskoleförordningen universitetets styrelse som ansvarar för arbetet med att föreslå rektor för en ny mandatperiod och hur den processen är utformad. Samma sak gäller för prorektor som följer rektors mandatperiod. Rektor anställs genom beslut av regeringen för högst sex år. Anställningen kan förnyas, dock högst två gånger om vardera tre år.

Område
Ledning