Joseph Fridner sitter på en sten med Hong Kongs skyline i bakgrunden
Joseph Fridner trivs som stipendiat på Svenska Handelskammaren i Hong Kong.

Joseph gör praktik i Hong Kong

Han skulle egentligen ha varit i London, men som en följd av Brexit hamnade Joseph Fridner istället i Hong Kong. Efter två veckor på karantänhotell började han sin praktik på Svenska Handelskammaren i september, med stipendium från Gull & Stellan Ljungbergs Stiftelse.

— Jag trivs jättebra! Hong Kong är en härlig plats att bo på och jag lär mig mycket av arbetet på Handelskammaren, säger Joseph.

Samarbeten och egna projekt

Syftet med verksamheten inom Svenska Handelskammaren i Hong Kong är att främja det svenska näringslivets intressen. Det gör man genom att bygga nätverk mellan företag och med beslutsfattare och opinionsbildare. På kammaren finns tre stipendiater och Joseph är involverad i en mängd olika aktiviteter, och har även egna projekt som han driver.

— Just nu jobbar jag mycket med vår stora julsatsning, som arrangeras tillsammans med de norska, danska och finska handelskamrarna. Syftet är att ge våra medlemsföretag exponering  och det gör vi genom en julmarknad där medlemmarna säljer sina produkter, ett julmingel och en digital adventskalender. Aktiviteterna promotas genom nyhetsbrev och sociala medier vilket ger exponering för medlemmarna.

— Jag ansvarar också för kammarens podcast. Det är något helt nytt för mig och väldigt kul att lära sig. Jag projektleder, spelar in och klipper. Avsnitten har lite olika teman, till exempel hur det är att resa in i Fastlandskina idag och om hur svenska bolag kan hjälpa till med hållbarhetsarbetet i Hong Kong.

De tre stipendiaterna hjälps ofta åt och tillsammans driver man ”Young Professionals” för medlemmar upp till 35 år. Arbetet innebär bland annat att arrangera studiebesök och sociala aktiviteter.

— Vi håller på att titta på hur ett mentorprogram skulle kunna utformas, där äldre och yngre medlemmar lära av varandra. Jag gör en förstudie och en kommande stipendiat kan säkert få jobba mer med detta.

En grupp personer står bredvid en gran i Hong Kong
Joseph Fridner (tredje från vänster) med kollegor

Nätverk och nya kunskaper

Eftersom arbetsuppgifterna är så varierade har Joseph hunnit få många nya erfarenheter trots att han bara varit i Hong Kong några månader.

— Julprojektet har gett mig mycket säljerfarenhet genom att jag ringt medlemmar för att sälja in platser på marknaden och i adventskalendern. Jag har lärt mig projektledning av evenemang med allt vad det innebär av logistik, planering och kontakt med leverantörer. Jag har också lärt mig hur man driver trafik till webben för att kunna sälja annonser och hur man tänker kring sponsring och exponering som är av värde för företagen. Och arbetet med podcasten har gett mig många nya kunskaper.

— Handelskammarens medlemmar finns inom olika industrier, från SKF till små modeföretag. Som stipendiat träffar man dem på event och mingel, och genom detta nätverkande får jag kunskap om många olika branscher. Jag gillar att jobbet innebär att jag får träffa så många människor. Jag är intresserad av innovation och ekosystemet i Hong Kong ganska litet. Kommer man in där får man många kontakter.

Natur, vatten och mat

Joseph och en kompis vandrar, I bakgrunden syns en sandstrand
Foto: Privat

Joseph trivs med livet i Hong Kong. På fritiden umgås han med sina kollegor, men också med personer från Hong Kong och från alla möjliga delar av världen.

— Det är så bra att bo i Hong Kong! Den stora mängden bolag som är verksamma här ger många möjligheter, men det finns också mycket natur med fina berg och stränder. Jag är ofta ute och vandrar eller paddlar kajak till olika öar på helgerna.

— Hong Kong är en stad med väldigt mycket mat, och det är genom att gå ut och äta som man umgås. Här finns mat från olika kök och kulturer. Det är väldigt sällan jag lagar mat hemma.

Om Joseph Fridner

26 år, kommer från Ljungskile söder om Uddevalla

Har en kandidatexamen från Ekonomprogrammet, med inriktning på finans. Efter examen 2019 jobbade han bland annat som konsult på en innovations- och hållbarhetshub i Göteborg och med strategiutveckling på en skola.

Drömmer om att jobba på en inkubator och hjälpa startups med grönt fokus, gärna i Hong Kong eller någon annanstans i Asien.

Om stipendier för praktik på handelskamrar
Handelshögskolans studenter har möjlighet att söka sammanlagt 10 stipendier för praktik på handelskamrar i London, San Francisco, Washington, Hong Kong, Tokyo, Sao Paulo och Amsterdam. Stipendiet från Gull & Stellan Ljungbergs Stiftelse avser egentligen praktik på handelskammaren i London. Det kan sökas av studenter som vid praktikperiodens inledning har avslutade kurser om minst 120 hp vid Handelshögskolan eller som nyligen slutfört studierna på kandidat- eller masternivå. Man ska också ha anknytning till Uddevalla eller Trollhättan.

Josephs tips till den som vill till Hong Kong:

• Arbetet innebär mycket kontakt med människor, så man bör vara social.
  • Det är bra om man har erfarenhet av media, kommunikation och evenemang.
  • Boendet löser man på egen hand Det går att hitta billigare boende om man letar vilket gör att man får gott med pengar över för nöjen.
  • Om karantänkravet består: Var ute i god tid för att hitta ett bra karantänhotell