Joakim Ruist får Myrdalspriset 2013 och stort genomslag i media

Myrdalspriset 2013 har tilldelats nationalekonomen Joakim Ruist på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Priset, som delas ut av Swedbank, får han för artikeln ”Östeuropéers rörlighet är lönsam för de rikare EU-länderna”. Samtidigt har hans senaste forskningsrapport fått stor uppmärksamhet i europeiska medier.

Joakim RuistMyrdalspriset delas ut varje år av Swedbank för att uppmärksamma årets bästa artikel i Nationalekonomiska Föreningens tidskrift Ekonomisk Debatt. I juryn ingår professor Bertil Holmlund, professor Hans Wijkander, reporter Viktor Munkhammar och Swedbanks chefekonom Anna Felländer.

Juryns motivering lyder:
”I maj 2004 utvidgades EU med tio nya medlemsländer, de flesta från östra Europa med låga löner i förhållande till lönerna i de 15 gamla EU-länderna. Utvidgningen ledde till en livlig debatt om risker för så kallad social turism där migranter från öst i stort antal skulle söka sig till rikare EU-länder för att utnyttja dessa länders mer utbyggda välfärdssystem och därmed bli en statsfinansiell belastning för de gamla medlemsländerna. Joakim Ruist visar i sin artikel att dessa farhågor var ogrundade. Med hjälp av svenska data från 2007 med information om bidragsmottagande och skattebetalningar bland migranterna visar han att invandringen till Sverige från de nya medlemsländerna har gett en liten vinst för statsfinanserna. Artikeln är ett viktigt faktabaserad bidrag till debatten om invandringens ekonomiska effekter. ”

Joakim Ruists senaste rapport “The fiscal consequences of unrestricted immigration from Romania and Bulgaria” har uppmärksammats både i svenska medier och internationellt. Här ett urval av artiklar:
DI
SvD