Jane Cleland-Huang, hedersdoktor vid IT-fakulteten
Foto: Simon Ungman Hain

Jane Cleland-Huang har utnämnts till hedersdoktor

Jane Cleland-Huang, professor i Software Engineering vid University of Notre Dame du Lac, Indiana, USA, har utnämnts till hedersdoktor för 2018 vid IT-fakulteten.

Motivering: Professor Jane Cleland-Huang är en mycket framstående forskare inom området requirements engineering, säkerhetskritiska system och spårbarhet. Professor Cleland-Huang har arbetat med ett stort antal av forskarna inom avdelningen för Software Engineering i Göteborg, bland annat Dr Jan-Philipp Steghöfer, Dr Richard Berntsson-Svensson, Dr Eric Knauss och doktoranden Salome Maro.

"Jane Cleland Huang holds a PhD in Computer Science from the University of Illinois at Chicago. Prior to her involvement in academia, Dr. Cleland-Huang worked in industry as a developer. She is currently director of the Software and Requirements Engineering Research Lab and serves as North American Director of the Center of Excellence for Software Traceability."

Professor Jane Cleland-Huang promoveras till hedersdoktor vid IT-fakulteten, Göteborgs universitet, 19 oktober 2018.