Alumnen Martin Ärnlöv fotograferad i Göteborg
Handelshögskolans alumn Martin Ärnlöv är generalsekreterare för Röda Korset
Foto: Carina Gran

”Jag kan inte tänka mig ett mer meningsfullt jobb”

En söndagsmorgon ser Martin Ärnlöv en platsannons. Kort efteråt lämnar han sitt toppjobb i näringslivet, halverar sin lön och går över till den ”mjuka sidan”. 15 år senare är han generalsekreterare på Röda Korset och lycklig över att göra skillnad på jobbet varje dag.

Redan under uppväxten i Alingsås hade Martin Ärnlöv mycket energi i kroppen. Parallellt med studierna på Handelshögskolans ekonomprogram läste han statskunskap och jobbade extra som frilansjournalist. Samhällsfrågor intresserade honom.

– Jag skrev ett brev till Amnestys generalsekreterare Thomas Hammarberg, som var alumn från Handelshögskolan i Stockholm, och frågade hur han fått sitt jobb. Han svarade att jag skulle se till att lära mig ett jobb ordentligt och behålla mitt engagemang, säger Martin Ärnlöv.

Ett jobb med helhet

Efter civilekonomexamen och en snabb karriär på SKF i Göteborg headhuntades han till kemikoncernen Akzo Nobel, där han avancerade till chef på internationell nivå. Men med tre små barn och många samtal om livspusslet med hustrun Tove, kände Martin Ärnlöv att det var dags att byta spår. Han ville göra skillnad. Så såg han platsannonsen där stiftelsen Bräcke diakoni sökte en affärsorienterad ekonomichef.

Martin Ärnlöv fotograferad på Järntorget
Martin Ärnlöv
Foto: Carina Gran

– Det var ett jobb där hela jag kom med, en roll som speglade både samhälls- och businessdimensionen. Det hade jag saknat, säger Martin Ärnlöv.

Förstå verksamheten på djupet

Så småningom blev han VD för stiftelsen och ledde en verksamhet i stark utveckling. När han lämnade 2018 fanns Bräcke diakoni i 16 kommuner, hade gått från 300 till 1200 anställda och från 130 till 800 miljoner kronor i omsättning. Men Martin Ärnlöv var noga med att behålla förståelse för verksamheten.

– Jag brukar jobba ett antal heldagar ute i verksamheten varje år. På Bräcke diakoni bytte jag om och tog några skift på äldreboendet och rehabcentret, inte som någon sorts "under cover boss" utan för att verkligen förstå vad vi gör, säger Martin Ärnlöv.

Erfarenhet från två världar

När Röda Korset sökte ny generalsekreterare var Martin Ärnlöv, med sin erfarenhet från två världar, den valet föll på. Efter ett år på posten är han både inspirerad och ödmjuk.

– Det är oerhört stimulerande att få vara med och jag kan inte tänka mig ett mer meningsfullt jobb. Men det är också något jag behöver vara uppmärksam på. I den ideella världen investerar människor sin egen person i en gemensam idé. Det motiverar på djupet och kan ge en enorm boost, men det finns också en risk att folk tappar perspektiv och blir utbrända, så det gäller att utöva ett balanserat ledarskap, säger Martin Ärnlöv.

Många utmaningar framöver

Hans nya arbetsgivare är en av Sveriges viktigaste civilsamhällesorganisationer, med ansvar för att agera både i Sverige och internationellt. Under sitt första år har Martin Ärnlöv bland annat besökt flyktingläger i några av världens mest utsatta områden.

– Det är tufft på världsscenen med utdragna konflikter som gör att folk fastnar i flyktingläger. Det är också tufft i Sverige, där vi har en samhällssegregation som leder till ett mer polariserat samhälle. Dessutom har vi enorma klimatutmaningar framför oss. Jag ser Röda Korset som en viktig aktör som kan göra skillnad genom att samla kraften och garantera att hjälpen kommer fram, säger Martin Ärnlöv.

Om Martin Ärnlöv

Generalsekreterare för Svenska Röda korset. Examen från ekonomprogrammet på Handelshögskolan i Göteborg år 1988. Började sin karriär på SKF. Var ekonomichef på Akzo Nobel. Blev sedan VD på Bräcke Diakoni innan han i slutet av 2017 headhuntades till Röda Korset.