Internationella kvinnodagen uppmärksammas fyrfaldigt

Internationella kvinnodagen 8 marsUniversitetet har i år ett brett utbud av evenemang på internationella kvinnodagen. Intresserade kan kostnadsfritt ta del av programmet som ges i fyra av universitetets byggnader.

Trots att kvinnor har haft rösträtt i nästan hundra år är det än idag inte självklart att kvinnor och män har samma makt att forma samhället och sina egna liv. Med fokus på feminism, genusfrågor och kvinnor i historien arrangeras panelsamtal, utställning, forskarföreläsningar, invigning av digitalt kvinnobibliografiskt lexikon, mingel, fika och ett party.